THE INTERNATIONALE

free counters
COUNTER THE INTERNATIONALE INI MULA BEROPERASI PADA 17 DECEMBER 2009

AHLI KELAB SOSIALIS HIJAU

JIKA PAS JOIN UMNO ADAKAH ANDA AKAN

PANAS !! Nantikan siri-siri Pendedahan Jahat Mereka

Khamis, 11 Februari 2010

SIRI SEJARAH TANAH AIR - LUBUK KAWAH PAHANG

Tanpa mendapat sokongan massa, Rejimen Ke-10 tak akan dapat melancarkan perjuangan menentang kaum penjajah British. Walaupun dengan alat persenjataan yang paling rendah mutunya berbanding dengan kekuatan penjajah British yang mendapat sokongan dari Amerika Syarikat, Rejimen Ke-10 dapat melancarkan perjuangan yang menggelora dan menimpakan pukulan yang teruk ke atas penjajah British.

Salah satu syarat pentingnya ialah sokongan kuat massa rakyat. Walaupun kaum penjajah dan talibarut-talibarutnya menggembar gemburkan kononnya Rejimen Ke-10 tidak mendapat sokongan massa rakyat, tetapi kenyataan sebenarnya tidaklah demikian. Rejimen Ke-10 itu sendiri adalah lahir dari massa rakyat terutamanya kaum tani Melayu yang luas dan mendapat sokongan massa rakyat.
Perjuangan pahit maung dari 1948 – 1953 sudah cukup memberi bukti bahawa Rejimen Ke-10 mendapat sokongan sekuat tenaga dan tulus ikhlas dari massa rakyat.

Warga Lubuk Kawah adalah salah satu contoh yang menonjol memberikan sokongan yang tak berbelah bagi kepada Rejimen Ke-10. Boleh dikatakan berbagai peringkat penduduknya memberikan sokongan kepada pasukan. Guru-guru agama kampung ini mempunyai pandangan yang luas dan progresif. Mereka menanam semangat patriotik dan jiwa merdeka di kalangan murid-muridnya serta menyeru mereka menyertai perjuangan bersenjata menentang penjajah British untuk kemerdekaan tanah air.

Tanpa mengira mara bahaya, massa revolusioner di sini tak putus-putus membekalkan pasukan dengan bahan-bahan makanan, alat-alat kelengkapan termasuk sejumlah senjata, peluru dan lain-lain. Sejak dari masa penyelenggaraan Sekolah Parti Kem Se-Malaya pada Jun 1948 hinggalah basis ini ditinggalkan pada tahun 1953, ia terus menerus memberikan sokongan yang tegug kepada pasukan Rejimen Ke-10 (kecuali pada masa 2 kali massa dihalau dari kampung itu). Massa revolusioner aktif memberikan derma dan lain-lain untuk pasukan. Gembar-gembur kaum penjajah konon Rejimen Ke-10 telah berpecah belah dan hancur selepas peristiwa Padang Piol pada bulan November 1949 itu sedikitpun tidak menggoyangkan pendirian massa kampung ini. Mereka penuh yakin kepada pasukan dan terus menerus memberikan sokongan yang amat berharga.

Ada sebuah keluarga petani revolusioner di kampung ini yang sejak awal-awal lagi telah menyokong revolusi. Petani tua ini tak sayang membekalkan pasukan; dalam beberapa kali gerakan pendermaan yang dianjurkan, dia telah mendermakan ratusan gantang padi atau beras kepada pasukan. Dua orang puteranya diserahkan masuk pasukan, kedua-duanya telah gugur dengan gagah perwira di medan pertempuran. Seorang lagi anaknya ditangkap kaum penjajah. Di hadapan dugaan yang berat, petani tua ini teguh pendirian, sedikitpun tidak patah semangat dan terus menerus memberikan sumbangan kepada pasukan.

Yang paling memberangsangkan lagi ialah massa revolusioner kampung ini dengan penuh kerelaan menyerahkan 40 orang putera-puteri terpuji mereka memasuki Rejimen Ke-10 Tentera Pembebasan Nasional Malaya. Di kampung hanya tinggal beberapa orang yang sudah berumur serta kanak-kanak. Mereka berpesan kepada anak-anak mereka supaya berjuang terus, sekali-kali jangan patah di tengah jalan, apa lagi menjadi pengkhianat.

Siti Mariam Idris - salah seorang puteri terpuji
Lubuk Kawah
yang menyertai pasukan Rejimen Ke-10.

Apabila terbentuknya pasukan asas 17 orang dan lebih-lebih lagi setelah Rejimen Ke-10 dirasmikan pada bulan Mei 1949, massa kampung ini melonjak-lonjak gembira. Mereka menjadi lebih terberangsang lagi kerana mempunyai tentera mereka sendiri melawan penjajah British dan membela kepentingan rakyat.

Pada tahun 1949, selama lebih setengah tahun, sebuah platun besar iaitu Platun Ke-5 telah bertapak di basis ini. Sebahagian besar anggota platun tersebut terdiri dari pemuda pemudi Kampung Lubuk Kawah. Untuk mematahkan kecongkakan kaum penjajah dan membangkitkan massa rakyat, kawan-kawan platun tersebut telah melancarkan sederetan tindakan-tindakan militer, menyerang pos-pos pasukan penjajah dan merampas senjata-senjata.

Sepanjang proses perjuangan bersenjata baik di Temerloh mahupun di kawasan sempadan, pemuda-pemudi kampung ini yang menyertai Rejimen Ke-10 telah memberikan sumbangan yang mulia kepada usaha kemerdekaan tanah air.

Tiada ulasan: