THE INTERNATIONALE

free counters
COUNTER THE INTERNATIONALE INI MULA BEROPERASI PADA 17 DECEMBER 2009

AHLI KELAB SOSIALIS HIJAU

JIKA PAS JOIN UMNO ADAKAH ANDA AKAN

PANAS !! Nantikan siri-siri Pendedahan Jahat Mereka

Sabtu, 16 Januari 2010

SIRI SEJARAH TANAH AIR - KISAH PENCEROBOHAN JEPUN - BAHAGIAN KE 3

Sebenarnya British adalah musuh kita. Setelah kaum fasis Jepun menduduki Malaya, maka kita telah bekerjasama dengan kaum imperialis British, bersama-sama melawan pencerobohan fasis Jepun. Sebenarnya imperialis British juga di pihak Berikat. Maka bagaimana caranya kita gunakan pertentangan antara British dan Jepun, bagaimana pula kita berhubung dengan pihak British untuk melawan fasis Jepun, cerita konkritnya begini:

Pada masa itu kaum imperialis British hendak menyerang balas dan kembali ke Malaya. Oleh sebab itu mereka ada rancangan hendak menggugurkan pasukan-pasukan dan senjata-senjata di merata tempat di Malaya. Maka di dalam parti kita pada masa itu telah mengadakan satu sidang kader-kader peringkat tinggi iaitu pada bulan September tahun 1944. Pada masa itu salah seorang kader iaitu Kawan Pan Sao Siong telah membuat lagu sambutan (yang sekarang kita nyanyikan) untuk menyambut wakil-wakil daripada seluruh Malaya. Inilah sejarah lagu sambutan.

Pada masa itu, di dalam sidang itu Kawan Chen Ping juga menghadiri persidangan ini kerana beliau adalah Stet Komiti di Perak. Di dalam sidang ini telah banyak membuat keputusan-keputusan termasuklah keputusan tentang menghantar orang-orang kita untuk berhubung dengan British agar dapat memperoleh senjata-senjata daripada pihak British. Sebenarnya kawan-kawan, kita ada hubungan dengan British itu bukan pada masa itu sahaja, tetapi dari mula lagi, mula perang anti-Jepun lagi sudah ada hubungan, umpamanya baru sahaja Jepun menceroboh Malaya, telah kita berunding dengan pihak British. British pun membebaskan hampir 200 orang kawan-kawan kita, maka kita pun hantar ramai kawan pergi menghadiri Sekolah Latihan Khas 101, Sekolah latihan militer yang diadakan oleh kaum imperialis British di Singapura untuk melatih kader-kader militer kita. Pada masa itu kita telah hantar 4 gerup kawan-kawan untuk berlatih di dalam sekolah 101 dan seratus orang lebih telah dilatih.

Setelah Malaya jatuh ke dalam tangan fasis Jepun, maka pihak British meninggalkan Malaya, mereka pun hantarlah beberapa rombongan orang-orangnya masuk ke Malaya. Salah satu rombongan diketuai oleh Che Man, dia membawa 50-60 orang masuk ke Malaya untuk melakukan perang pengrosakan. Mereka berangan-angan hendak bergerila juga, akan tetapi akhirnya habis mati tinggal Che Man seorang dan seorang lagi manager estet. Che Man dengan manager ini pun pergilah mencari kawan-kawan kita. Mereka bertemu dengan Kawan Si Chien Piao, Komisaris Rejimen Pertama dan juga kawan Chen Tian Ching Ketua Rejimen Pertama kerana kawan-kawan ini adalah murid kepada Che Man, sebabnya di dalam sekolah 101 Che Man menjadi guru besar di sana.

Chek Man pun memberitahu Kawan Si Chien Piao dan kawan Chen Tian Ching, katanya di Pahang mereka ada menyimpan senjata, bom tangan, 2 laras tomy, 4 laras raifel dan sejumlah ubat ledak. Lepas itu Kawan-kawan pergilah bersama-sama dengan mereka untuk mengambil senjata-senjata itu. Sewaktu pergi mereka berjalan kaki, waktu balik mereka tak mahu berjalan, tapi kawan-kawan ada kerja mendesak, balik dahulu; tinggal 2 orang di sana dijaga oleh kawan-kawan. Tetapi yang dikatakan manager tadi itu tak mahu berjalan, dia buat sakit, nak kawan kita kandar. Kemudian kawan kita buat berita mengatakan musuh nak menyerang, terpaksalah dia berjalan.

Berjalan sampai satu tempat dia tak mahu jalan pula. Kebetulan pada masa itu ada salah seorang kaum buruh beritahu katanya boleh pakai kereta, maka dia pun sangat gembiralah, nak kawan kita pergi cari kereta. Kawan kita pun berundinglah dengan seorang driver kereta untuk membawanya. Kawan kita menghantar mereka dengan baik, hantar seorang ketua Platun dan seorang perajurit yang agak perwira bersama-sama dengan dua orang putih ini. Dua orang putih ini naik kereta, berjalan 8-9 batu bertemulah dengan sebuah kereta. Kereta itu lori membawa ikan.

Yang sebenarnya tadi yang diberi tahu kaum buruh boleh membawa kereta itu ialah hantu. Dia telah membuat laporan kepada fasis Jepun, dengan ini mereka menyamar sebagai lori membawa ikan. Apabila bertemu, Fasis Jepun pun terjun turun ke bawah, dan menembak kereta kawan-kawan kita. Ketua Platun tadi dengan segera melompat ke bawah, seorang perajurit tadi juga dengan segera turun. Chek Man boleh tahan juga, dia turun ikut kawan kita. Akan tetapi manager tadi lembek, duduk di atas kereta, akhirnya ditembak mati oleh musuh. Maka 2 orang kawan dan Chek Man ini selamatlah berundur, tetapi sejumlah senjata telah hilang, hanya beberapa laras rifle itu selamat dibawa dengan basikal barulah dapat selamat bawa balik.

Chek Man ini pada masa yang sudah ialah seorang pelajar pernah menjelajah ke gunung-gunung India dan menjelajah ke eskimo, sebab itu dia ada sedikit-sedikit pengetahuan dapat juga dia ikut-ikut kawan kita berundur. Tetapi apa bila balik ke pasukan dia cakap besar. Dia pun berceritalah bagaimana dia pandai berperang, pandai lawan musuh sebab itu dia dapat selamat balik. Sebenarnya dia ikut kawan kita sahaja. Kalau tak dapat ikut kawan kita, dia pun tak selamat.

Chek Man ini juga, di dalam pasukan, kawan-kawan kita pernah minta dia menyampaikan sesetengah pengetahuan militeri. Dengan ini dia ada memberi sedikit sebanyak kursus kepada kawan-kawan kita, tetapi membawa kursus empat belas kali atau lima belas kali semua pengetahuan pun habis disampaikan, tak banyak bahan juga. Tetapi kawan-kawan kita nak dia menyampaikan pengetahuan militeri tadi nak ada cara, harus sentiasa dilayani dengan kopi, kalau ada kopi, maka dia pun rajinlah.

Selainnya dia sentiasa pergi memburu, apabila dapat buruan kawan kita masak beri sedikit sebanyak kepada dia. Dia pun sangat gembira dan rajin memberi kursus. Tetapi apabila dia menembak tepat tak apalah, kalau tak tepat dia sentiasa memberitahu kawan-kawan katanya peluru tak baik. Maka satu kali tak baik, dua kali tak baik, apabila banyak kali tak baik, akhirnya tak ada siapa nak percaya kepadanya.

Sampai satu masa Chek Man ini telah balik ke India, balik ke New Delhi. Pada masa itu Markas Besar British di New Delhi. Maka British menganggap dia ini kader penting, kader besar kerana dia seorang yang selamat sebab itu transfer dia balik.

Selainnya ada satu rombongan lagi askar orang putih di Negeri Sembilan, lebih kurang 150 orang lebih. Orang-orang ini adalah tentera British, mereka juga melakukan perang pengrosakan. Tetapi orang-orang ini kita tak dapat membuat apa-apa kerja. Di antara mereka banyak sangat pertentangan. Yang dikatakan tentera British, sebenarnya mereka sentiasa berebut-rebut makanan, berbalah, bertumbuk dan lain-lain. Apabila mereka nak makan telor ayam atau nak makan ayam, mereka pun tukar dengan pistol atau jam tangan dengan orang ramai. Apabila mereka sakit, tak ada semangat tolong bantu. Oleh sebab itu, apabila sakit, tak berapa hari telah mati. Seorang mati, seorang lagi, seorang demi seorang, akhirnya 150 orang pun habis mati. Maka itu bukannya mudah, kawan-kawan kita berpuluh-puluh tahun berjuang pun tak mati, bahkan sihat pula. Tetapi mereka kerana tak ada semangat dan tak ada semangat tolong bantu pula, sebab itu tak tahan,tak sampai berapa lama sahaja semuanya sudah habis.

Tiada ulasan: