THE INTERNATIONALE

free counters
COUNTER THE INTERNATIONALE INI MULA BEROPERASI PADA 17 DECEMBER 2009

AHLI KELAB SOSIALIS HIJAU

JIKA PAS JOIN UMNO ADAKAH ANDA AKAN

PANAS !! Nantikan siri-siri Pendedahan Jahat Mereka

Jumaat, 4 Disember 2009

TERJEMAHAN UCAPAN PANGLIMA TERTINGGI TENTERA DIRAJA THAILAND TAN SRI JENERAL CHAOVALIT YONGCHAIYUTH KETUA PERWAKILAN KERAJAAN DIRAJA THAILAND

Saya berasa gembira dan sukacita kerana telah dilantik oleh Perdana Menteri, Jeneral Chatchai Choonhawan untuk mewakili Kerajaan Diraja Thailand dalam upacara menandatangani perjanjian damai di antara Kerajaan Malaysia, Parti Komunis Malaya dan Negeri Thailand.

Hari ini merupakan hari yang amat penting bagi Malaysia, Parti Komunis Malaya dan Thailand. Ia akan tercatat dalam sejarah sebagai salah satu hari keamanan dunia. Kita sudah lama menanggung derita akibat sengketa bersenjata. Ideologi kita berbeza. Namun akhirnya kita menerima hakikat bahawa perbezaan dan masalah itu tidak boleh diselesaikan dengan kekerasan. Rundingan-rundingan di antara ketiga-tiga pihak diadakan untuk mencapai keamanan melalaui penamatan aktiviti-aktiviti bersenjata dan di waktu yang sama untuk membubarkan unit-unit bersenjata PKM.

Menerusi perjanjian itu Kerajaan Diraja Thailand, Kerajaan Malaysia dan Parti Komunis Malaya, sesuai dengan hasrat bersama untuk berdamai dan keamanan telah mencapai dua persetujuan bersama iaitu di antara Kerajaan Malaysia dan Parti Komunis Malaya dan di antara Markas Gerakan Keselamatan Dalam Negeri Wilayah Ke-4 Kerajaan Diraja Thailand dan Parti Komunis Malaya untuk menamatkan semua aktiviti bersenjata serta mewujudkan keamanan di seluruh kawasan sempadan Thai – Malaysia dan Malaysia.

Bekas anggota unit-unit bersenjata yang dibubarkan pimpinan Parti Komunis Malaya memberi jaminan kepada Thailand dan Malaysia untuk menghormati undang-undang di kedua-dua negara ini serta akan mengambil bahagian dalam pembangunan sosio-ekonomi kedua-dua negara untuk faedah rakyat jelata. Thailand dan Malaysia akan memberikan layanan yang adil kepada mereka ini. Kerajaan Malaysia selepas satu masa akan membenarkan bekas anggota pasukan bersenjata yang dibubarkan pimpinan Parti Komunis Malaya yang terdiri daripada warganegara Malaysia ataupun yang telah menjadi warganegara Malaysia untuk mengambil bahagian secara bebas dalam kegiatan politik dalam rangka Perlembagaan Persekutuan dan undang-undang Malaysia.

Ketiga-tiga pihak mengakui bahawa penyelesasian secara terhormat ini akan mewujudkan kemakmuran, kestabilan dan keselamatan di kawasan sempadan Thai – Malaysia dan Malaysia.

Kerajaan Malaysia dan Parti Komunis Malaya menyampaikan setinggi-tinggi penghargaan kepada Kerajaan Diraja Thailand atas usahanya menyediakan kemudahan-kemudahan bagi rundingan damai tiga pihak ini dan peranannya dalam menghasilkan rundingan yang berjaya.

Saya juga ingin mengucapkan terima kasih yang seikhlas hati kepada semua yang terlibat dalam peristiwa yang bersejarah ini. Semoga keamanan berkekalan dan membawa kesejahteraan, ketenteraman dan kemakmuran kepada rakyat Malaysia dan Thailand dan semoga rakyat berbilang kaum di rantau ini dapat hidup dengan perpasaan saling faham memahami di antara satu dengan lain.

Tiada ulasan: