THE INTERNATIONALE

free counters
COUNTER THE INTERNATIONALE INI MULA BEROPERASI PADA 17 DECEMBER 2009

AHLI KELAB SOSIALIS HIJAU

JIKA PAS JOIN UMNO ADAKAH ANDA AKAN

PANAS !! Nantikan siri-siri Pendedahan Jahat Mereka

Selasa, 16 Februari 2010

SIRI SEJARAH TANAH AIR - PERWIRA LUBUK KAWAH

Satu keistimewaan yang menonjol dari massa revolusioner Lubuk Kawah ialah pendirian teguh, mengenal jelas mana kawan dan mana lawan. Kaum penjajah berusaha memupuk tali barut atau intelijen dari warga Lubuk Kawah, tapi semuanya gagal. Kerana semua warga tak rela menjadi alatnya, maka penjajah terpaksa mengirim intelijennya (atau disebut sebagai hantu) dari luar. Perisitiwa ini berlaku ketiga warga Lubuk Kawah yang dihalau untuk kedua kalinya dibenarkan pulang ke kampung mereka.

Massa revolusioner Lubuk Kawah mempunyai semangat anti-penjajah yang tinggi dapat mengenal siapa yang menjadi hantu penjajah. Mereka segera melaporkan kepada pasukan gerila jika terdapat hantu yang menyeludup ke kampung mereka. Dengan itu tindakan yang sepatutnya segera diambil.


Sebelum diisytiharkan Undang-undang Darurat, penjajah, kaum penjajah menghantar tenteranya 2 kali menyerbu kampung ini untuk mendapatkan maklumat . Tapi kaum penjajah tidak mendapat apa-apa rahsia. Kali pertama, hampir 2 platun (kira-kira 60 orang) askar British yang bersenjata lengkap datang di waktu subuh mengepung rumah sebuah keluarga revolsuioner. Tentera penjajah menyeret seorang ibu revolusioner (yang sudah kematian suaminya) berserta anak-anaknya turun ke tanah. Dengan menghalakan muncung breengun dan lain-lain senjata ke arah mereka, tentera penjajah mengugut ibu itu supaya memberitahu sama ada mereka menyembunyikan barang-barang parti komunis. Sebenarnya, untuk kegunaan Sekolah Parti Kem Se-Malaya, pihak PKM telah mengirim sejumlah senjata, alat-alat kerja, buku-buku dan lain-lain melalui anasir cergas kampung untuk di bawa ke perkhemahan di hutan. Sebahagian barang-barang itu di simpan di rumah ibu revolusioner tersebut.

Musuh telah mengugut seisi keluarga revolusioner ini dengan bermacam-macam cara serta dengan biadabnya menggeledah rumah. Tapi musuh tidak mendapat apa-apa. Berdepan dengan ibu dan anak-anaknya yang teguh pendirian itu, musuh telah menerima kegagalan yang memalukan.

Tak lama selepas itu, sekali lagi tentera penjajah menyerbu kampung Lubuk Kawah. Musuh dengan bengis menyoal warga kampung khasnya para wanita di mana suami-suami atau anak-anak muda mereka pergi. Sekali lagi musuh tidak mendapat apa-apa maklumat.

Setelah berkali-kali gagal mendapat rahsia dari orang-orang dewasa, musuh membuat satu komplotan baru dengan cara memujuk kanak-kanak pula. Suatu hari tentera penjajah telah menghimpun semua kanak-kanak kampung tersebut lalu membawa mereka menaiki motobot untuk “makan angin” ke tengah Sungai Pahang. Motobot itu menarik pula sebuah perahu besar yang penuh berisi beranika barang kegemaran kanak-kanak seperti gula-gula, biskut, kacang, roti dan sebagainya. Tiba di suatu tempat, musuh membujuk anak-anak itu dengan memberikan hadiah barangan tadi. Tapi di luar dugaan musuh, kanak-kanak Lubuk Kawah adalah penerus perjuangan anti-penjajah untuk kemerdekaan tanah air. Di bawah asuhan ibu bapa, mereka mengetahui siapa sebenarnya kaum penjajah British itu.

Setelah gagal mendapatkan rahsia, musuh terpaksa memulangkan semula kanak-kanak tersebut ke keluarga masing-masing.

Demikianlah sekelumit kisah berkenaan Kampung Lubuk Kawah. Yang teguh menyokong pasukan Rejimen Ke-10. Peristiwa-peristiwa yang dipaparkan ini berlaku dalam masa 1948 – 1953 semasa Lubuk Kawah menjadi basis Rejimen Ke-10.

Tiada ulasan: