THE INTERNATIONALE

free counters
COUNTER THE INTERNATIONALE INI MULA BEROPERASI PADA 17 DECEMBER 2009

AHLI KELAB SOSIALIS HIJAU

JIKA PAS JOIN UMNO ADAKAH ANDA AKAN

PANAS !! Nantikan siri-siri Pendedahan Jahat Mereka

Selasa, 9 Februari 2010

SIRI SEJARAH TANAH AIR -KAMPUNG LUBUK KAWAH


Pada masa awal Undang-undang Darurat, daerah Temerloh yang luas bertaburan kampung-kampung petani Melayu yang menjadi pangkalan pasukan gerila Rejimen Ke-10. Kampung Lubuk Kawah adalah salah sebuah kampung sedemikian.

Kampung revolusioner ini dipagari oleh hutan yang kecil sahaja. Di sisinya terbentang Sungai Pahang yang mengalir beralun-alun sepanjang tahun. Kebanyakan penduduknya terdiri dari kaum tani miskin dan tani sedang lapisan bawah.
Walaupun kampung ini kecil dengan belasan buah rumah dan penduduknya hanya 90 orang sahaja namun ia memiliki kisah-kisah revolusioner yang kaya raya dan mengkagumkan. Ia adalah sebuah basis kecil yang ulung bagi Rejimen Ke-10.

Rakyat dan hanya rakyatlah yang merupakan tenaga penggerak yang menciptakan sejarah dunia. Peranan yang dimainkan oleh massa rakyat revolusioner Lubuk Kawah serta sokongan yang telah mereka curahkan kepada revolusi merupakan sumbangan-sumbangan yang amat berharga kepada perjuangan bersenjata.

Sejak dari masa perang Bahaman hinggalah ke masa Perang Anti-Jepun, melalui masa aman (selepas Jepun kalah hingga darurat) membawa kepada Perang Pembebasan Nasional Anti-British, massa revolusioner kampung ini bertekad teguh dan dengan semangat patriotisme yang berkobar-kobar telah bangkit berjuang melawan penjajahan demi membela kampung halaman dan demi kemerdekaan tanah air.

Di masa Perang Anti-Jepun, pemuda-pemudanya secara rahsia telah mendirikan persatuan anti-Jepun, melakukan kerja kawalan, mengutip derma, mencari berbagai maklumat tentang musuh dan lain-lain. Apabila fasis Jepun menyerah kalah pada 15 Ogos 1945, massa kampung Lubuk Kawah turut serta mengambil bahagian dalam perarakan di bandar Temerloh bagi merayakan kemenagan perang anti-fasis itu.

Pada masa aman, pengaruh PKM PKMM, API AWAS, Barisan Tani dan kemudian PETA berurat berakar di kampung ini. Massa kampung khasnya pemuda pemudi revolusioner telah memupuk aktivis-aktivis baru dalam berbagai lapangan. Anggota-anggotanya menubuh dan mengelolakan sebuah kedai syarikat kerjasama, mengerjakan kebun syarikat, mengelolakan 2 buah motobot syarikat, mengadakan aktiviti bergotong royong kampung seperti menanam padi, menyemai dan menumbuk padi, mengadakan pakatan sekampung untuk khairat kematian dan lain-lain.

Mereka sering mengadakan perbincangan-perbincangan mengenai pergolakan politik tanah air, mengadakan perbarisan, menaikkan bendara, menganjurkan rapat umum anti-British dan lain-lain. Apabila API diharamkan dan cawangannya ditutup, pemuda-pemuda revolusioner kampung mendirikan pula PETA. Gerakan PETA setengah terbuka dan setengah rahsia. Anggota-anggota PETA disusun bergerup-gerup belajar dalil-dalil revolusi secara rahsia di bawah bimbingan kader-kader parti di bawah tanah. Pada bulan April 1948, anggota-anggota PKMM, PETA dan AWAS tempatan telah menghantar perwakilan ke Kongres Kebangsaan PETA dan sama-sama mengambil bahagian dalam perarakan besar-besaran di Temerloh pada akhir kongres itu.

Ketika diadakan Sekolah Parti Kem Se-Malaya yang diadakan di kawasan hutan berhampiran Lubuk Kawah, massa revolusioner kampung ini telah memainkan peranan penting. Mereka aktif menghulurkan derma dalam berbagai bentuk untuk mendukung sekolah parti tersebut. Setiap buah rumah telah memberikan 50 gantang padi atau lebih. Ada keluarga-keluarga petani yang mendermakan ratusan gantang. Apabila padi dikumpulkan, anggota-anggota pergerakan wanita sibuk mengorganais aktiviti menumbuk padi secara bergotong royong di kalangan orang ramai.

Massa revolusioner kampung ini menghadapi ujian-ujian lebih berat setelah diisytiharkan Undang-undang Darurat. Pemuda pemudi revolusioner, kader-kader dan anggota PKMM, PETA, AWAS dan Barisan Tani Malaya tempatan dengan semangat yang menyala-nyala telah menyahut seruan PKM dan berdahulu kemudian memanggul senjata menceburkan diri dalam pasukan gerila.

Kaum penjajah British semakin bermaharajalela di merata kampung mengugut, menangkap bahkan membunuh orang ramai untuk memutuskan hubungan antara pasukan-pasukan gerila di hutan dengan massa rakyat. Akan tetapi massa revolusioner kampung Lubuk Kawah sekali-kali tidak tunduk di hadapan terror putih musuh. Biar keadaan betapa sulit sekalipun, mereka tetap berpendirian teguh, dengan hangat menyokong dan mendukung pasukan gerila walaupun diugut, dipenjarakan, disiksa bahankan dihukum gantung.

Tiada ulasan: