Dalam perjuangan besar untuk kemerdekaan tanah air yang kita nikmati hari ini turut disulami dengan keringat dan darah massa Orang Asli. Dalam berbagai tahab perjuangan kemerdekaan, ternyata Orang Asli telah memberikan sumbangan yang besar. Dalam Memoirnya, Abdullah C.D. telah mendedahkan sebahagian fakta tentang sumbangan Orang Asli kepada perjuangan kemerdekaan – sejak dari Perang Perak sehingga Perang Bahaman dan dari perjuangan menentang fasis Jepun sehingga perjuangan bersenjata menentang penjajah British di bawah pimpinan PKM. Di Rejimen Ke-10 terdapat 3 orang perajurit Orang Asli. (Gambar kiri: Mek Poh, kakak kepada 2 beradik Orang Asli di Kompeni Ke-23, Rejimen Ke-10 TRM) Mereka hidup bersama perajurit-perajurit Rejimen Ke-10 di dalam satu keluarga besar revolusioner, tanpa diskriminasi, menikmati sama derajat, penuh rasa kasih sayang sebagai rakan seperjuangan. Berikut adalah sedutan dari Memoir Abdullah C.D. Bahagian Kedua yang bertajuk PENAJA DAN PEMIMPIN REJIMEN KE-10:
Bergaul dengan Massa Orang Asli
Sementara itu, saya dan beberapa orang kawan pengawal tinggal bersama Orang Asli di gua batu untuk melakukan penyelidikan. Mengambil peluang inilah saya menyelami perasaan Orang Asli serta membuat penyelidikan tentang masyarakat Orang Asli di situ.
Orang Asli di situ terdiri dari suku Senoi. Mengikut angka yang disiarkan akhbar, dalam tahun 1950-an, suku Senoi di Semenanjung berjumlah 12,500 orang.
Orang Asli adalah satu komponen penting masyarakat Malaya. Di masa silam, Orang Asli dan Orang Melayu pernah bekerjasama menentang penjajah asing khasnya British dan Jepun yang termanifestasi dalam Perang Bahaman di Pahang serta Perang Perak dipimpin Maharajalela dan Datok Sagor. Dalam Perang Perak, Si Puntum dan Si Gondah yang membunuh Birch adalah Orang Asli. Dalam 2 kali perjuangan besar menentang pencerobohan fasis Jepun (1941-1945) dan Perang Anti-British (1948) yang kedua-duanya dipimpin PKM juga mendapat sokongan kuat dari Orang Asli. Ini menunjukkan peranan penting masyarakat Orang Asli ke atas kemerdekaan dan pembangunan Malaya. Sebab itulah saya sangat berminat untuk mengetahui keadaan mereka. Dalam tahun 1940, ketika belajar di Kuala Kangsar, saya juga pernah membuat pengkajian tentang Orang Asli. Di kawasan Lambor ketika itu terdapat ramai Orang Asli. Ada di antara mereka telah bersemenda dengan orang Melayu.
Orang Asli telah menetap di Semenanjung Tanah Melayu ribuan tahun dahulu. Mereka adalah penduduk pribumi sebenar rantau ini. Mengikut catatan ahli sejarah, Negeri Perak dibuka oleh Orang Asli yang mendirikan Kerajaan Gangga Negara pada masa kegemilangan pemerin- tahan Melayu Buddha Kerajaan Sriwijaya (600 - 1294 Masehi). Kemudian didirikan pula Kerajaan Beruas bertempat di Beruas dalam masa kegemilangan Kerajaan Majapahit, sebuah kerajaan Melayu Hindu sehingga kepada Kerajaan Melaka, sebuah kerajaan Melayu Islam.
Beruas juga mempunyai sejarah patriotik menentang penjajahan. Pada masa Perang Anti-Jepun, Beruas menjadi basis Perang Anti-Jepun. Rakyat berbagai kaum menyokong PKM melancarkan Perang Anti-Jepun. Selepas Jepun kalah, perjuangan untuk kemerdekaan yang dipelopori PKMM, PKM, API, AWAS, BTM dan lain-lain berkobar di Beruas. Ketika saya datang ke Beruas bersama Pasukan Propaganda PKM pada tahun 1945, tokoh-tokoh nasionalis Beruas beramai-ramai menyambut kami.
Kerana sejarah inilah, saya, Dr. Burhanuddin, Mustapha Hussein dan lain-lain datang ke Beruas mengadakan rapat umum untuk mempertebal semangat kebangsaan di kalangan massa rakyat di sana. Selepas itu, baru kami pergi ke Gunung Semanggol.
Selesai membuat pengkajian tentang Orang Asli, saya meninggalkan gua batu bergabung semula dengan Rashid Maidin dan Musa. Masa itu perbekalan kami bergantung seratus peratus pada bantuan Orang Asli. Terdapat 2 kumpulan Orang Asli, satu Orang Asli di Perak dan satu lagi Orang Asli di Ulu Kelantan.
Untuk menjalin perpaduan yang lebih erat dengan Orang Asli, saya menghantar Sukur memimpin satu regu kecil menemui Orang Asli di Ulu Kelantan. Orang Asli di situ menyokong Tentera Pembebasan dengan sepenuh hati. Ladang-ladang mereka diserahkan kepada kami untuk diambil bahan makanannya. Pernah terjadi suatu peristiwa di mana dua orang datuk mengikat tali persahabatan. Satu pihak ialah Rashid Maidin, bergelar Datok, mewakili kami semua dan satu pihak lagi ialah Datok Angoi yang mewakili kumpulan Orang Asli. Kedua-dua Datuk ini mengikat perjanjian persahabatan yang ikhlas di bawah cahaya unggun api mengikut adat istiadat Orang Asli.
Selepas upacara mengikat perjanjian persahabatan, diadakan majlis bergabak iaitu majlis menari tarian Orang Asli dengan iringan irama hentakan buluh. Ketika bergabak, Orang Asli membaca mantera dan sebagainya mengikut kepercayaan mereka. Cara begini juga diadakan untuk mengubati anggotanya yang sakit demam. Kawan-kawan dari Pasukan Hang Jebat bersama Orang Asli menyertai majlis yang hangat itu dari petang hingga ke pagi. Seorang perajurit bernama Agus (gambar kiri) terjatuh ke dalam unggun api kerana terlalu bersemangat bergabak.
Selepas itu, hubungan kami dengan massa Orang Asli lebih rapat lagi. Orang Asli di bawah riayah Datok Angoi dengan kami ibarat satu keluarga. Massa Orang Asli membantu kami memunggah ubi dari ladang mereka yang jauh dan dekat untuk kami.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan