THE INTERNATIONALE

free counters
COUNTER THE INTERNATIONALE INI MULA BEROPERASI PADA 17 DECEMBER 2009

AHLI KELAB SOSIALIS HIJAU

JIKA PAS JOIN UMNO ADAKAH ANDA AKAN

PANAS !! Nantikan siri-siri Pendedahan Jahat Mereka

Ahad, 18 Oktober 2009

MOKHTAR, KADER BARISAN TANI MALAYA


  1. Mokhtar @ Mansor seorang kader Barisan Tani Malaya dan kader Rejimen Ke-10. Berasal dari Johor, beliau menyertai perjuangan anti-Jepun bersama Rejimen Ke-4 TAJRM di Johor.
  2. Tamat perang dunia II, beliau ditukar ke Selangor menyertai gerakan bawah tanah Jabatan Kerja Melayu PKM.
  3. 7 Julai 1947, Kongres penubuhan Barisan Tani Malaya diadakan di Selangor. Mokhtar dipilih sebagai anggota jawatankuasa pusat, di samping menyandang Setiausaha Barisan Tani Negeri Selangor. Beliau menumpukan usaha menyusun kaum tani di Tanjung Karang yang merupakan kawasan jelapang padi Selangor.
  4. Awal Jun 1948, beliau menyertai Sekolah Parti Kem Se Malaya di hutan Lubuk Kawah, Temerloh, Pahang.
  5. Pertengahan Jun 1948, penjajah British mengisytiharkan Undang-undang Darurat, beliau dihantar ke Kedah untuk menyusun dan memimpin pasukan bersenjata kaum tani Melayu.
  6. 1959 beliau bersama beberapa orang pasukan Melayu Kedah ditransfer ke Markas Besar Rejimen Ke-10.
  7. 1961 Mansor dihantar keluar dari pasukan untuk membuka organisasai massa bawah tanah di Selatan Thai, terutamanya di Pattani dan Yala. Beliau menyusun beberapa buah sekolah agama di Yala dan Pattani.
  8. Pekerjaannya telah dicium oleh intelijen. Beliau diserbu polis, tapi dapat meluluskan diri. Beliau berundur ke Sungai Padi dan kemudian ke Bukit Ta di Daerah Weang, sempadan Kelantan Thailand. Beliau dapat berhubung dengan unit penyusun massa Rejimen Ke-10 dipimpin Ibrahim Chik.
  9. Di Bukit Ta, beliau mendapat dokongan massa rakyat. Massa mencarikan jodoh untuknya mendirikan rumah tangga dan mendapat beberapa orang cahaya mata.
  10. Tahun 1969 beliau meninggal dunia kerana sakit dalam usia 50 tahun lebih.

Tiada ulasan: