THE INTERNATIONALE

free counters
COUNTER THE INTERNATIONALE INI MULA BEROPERASI PADA 17 DECEMBER 2009

AHLI KELAB SOSIALIS HIJAU

JIKA PAS JOIN UMNO ADAKAH ANDA AKAN

PANAS !! Nantikan siri-siri Pendedahan Jahat Mereka

Ahad, 18 Oktober 2009

JOHAN – PEJUANG INTERNASIONALIS PROLETAR



Tatkala mendengar lagu TENTERA PEMBEBASAN NASIONAL dan lagu BARISAN GERILA MALAYA, setiap perajurit Rejimen Ke-10 akan kembali mengenang Kawan Johan.

Johan seorang anggota Parti Komunis Indonesia, lahir di daerah Minangkabau, Sumatera. Ketika menuntut di sekolah menengah, beliau telah mendengar kisah ahli Parti Komunis Malaya telah melancarkan perjuangan gagah berani menentang kaum penceroboh fasis Jepun. Setelah tamat pengajian sekolah menengah, beliau bertekad datang ke Malaya untuk mengikuti perjuangan menghalau kaum imperialis bersama pejuang-pejuang patritot dan komunis Malaya.

Di Malaya, beliau ditugaskan bekerja secara bawah tanah di Jabatan Kerja Melayu di bawah pimpinan Abdullah C.D., berkhidmat di bahagian perpustakaan dan menerbitkan akhbar Suara Rakyat.

Awal Jun 1948, beliau menyertai sekolah Parti Kem Se-Malaya yang diadakan oleh Jabatan Kerja Melayu PKM. Johan dan kader-kader penting JKM dari seluruh Malaya telah menghadiri sekolah tersebut.

Pertengahan Jun 1948, penjajah British mengisytiharkan Undang-udang Darurat. Johan bersama anggota PKM yang lain masuk hutan bergerila. Beliau menjadi salah seorang anggota pengasas Rejimen Ke-10 seramai 17 orang di bawah pimpinan seorang kader API dan Jabatan Kerja Melayu, Alang Kassim.

Pada 21 Mei 1949, Rejimen Ke-10 didirikan dengan rasminya di bawah pimpinan Abdullah C.D. Dalam upacara yang khidmat itu, Johan telah mempersembahkan 2 lagu ciptaannya bertajuk TENTERA PEMBEBASAN NASIONAL dan BARISAN GERILA MALAYA. Selesai Komisaris Politik Rejimen Ke-10 mengangkat sumpah berjuang bermandi darah untuk kemerdekaan tanah air dari cengkaman penjajah British, Johan dengan memeganng sepucuk pistol di tangan melangkah dengan gaya march sambil menyanyikan lagu tersebut di depan kira-kira 200 orang perajurit Rejimen Ke-10. Kedua-dua lagu ini telah diiktiraf oleh Markas Besar Rejimen Ke-10 sebagai lagu rasmi pasukan Melayu tersebut.

Pada 7 Julai 1949, dalam satu rapat umum di kalangan massa yang diadakan di Kampung Bukit Chempedak untuk merayakan hari ulangtahun Barisan Tani Malaya, Johan tampil di depan massa rakyat menyampaikan pidato yang berapi-api dan pertunjukan kesenian, nyanyian dan tarian yang menarik. Massa rakyat yang menghadiri perayaan tersebut terpegun melihat kepandaiannya.

Johan sebagai pejuang internasionalis proletar yang berasal dari kalangan pelajar dengan cepat dapat menyesuaikan diri dengan keadaan perang gerila yang kusut masai. Tidak lama setelah berdirinya Rejimen Ke-10, beliau dilantik sebagai pegawai warior dan ketua grup, kemudian dilantik sebagai ketua grup perubatan dan ketua grup aktiviti kesenian. Pada bulan September 1949, beliau dilantik sebagai Ketua Platun.

Pada tahun 1950, Johan diutus memimpin satu regu menjalankan tugas di kawasan Jerantut, Pahang Barat. Dalam perjalanan mereka telah diserang hendap oleh askar penjajah akibat pengkhianatan seorang pembelot. Dalam pertempuran tersebut, Johan telah gugur dengan serta merta.

Untuk mengenangi jasa dan kepahlawanannya dalam perjuangan kemerdekaan Malaya, Markas Besar Rejimen Ke-10 telah menganugerahkan gelaran “Pahlawan Internasionalis Proletar” kepadanya.

Gugurnya Johan menandakan semangat setiakawan proletar yang tinggi dari rakyat rumpun yang sama Malaya – Indonesia. Dalam revolusi kedua-dua negara, baik dalam masa perang-perang patriotik kaum tani di Malaya seperti Perang Bahaman dan lain-lain hingga ke revolusi menentang Belanda Indonesia, rakyat kedua-dua negara saling bekerjasama antara satu sama lain.

Abadilah Johan sebagai pejuang kemerdekaan dan perajurit Internasional rakyat!

Tumpah darahmu demi kemerdekaan rakyat Malaya dan pembebasan rakyat kedua-dua negara!

Tiada ulasan: