THE INTERNATIONALE

free counters
COUNTER THE INTERNATIONALE INI MULA BEROPERASI PADA 17 DECEMBER 2009

AHLI KELAB SOSIALIS HIJAU

JIKA PAS JOIN UMNO ADAKAH ANDA AKAN

PANAS !! Nantikan siri-siri Pendedahan Jahat Mereka

Isnin, 31 Ogos 2009

Selamat menyambut ulangtahu ke 52 minda rakyat di jajah oleh UMNO/BN

Semalam dalam perjalanan pulang dari Baling aku melihat ramai anak muda yang bermotorsikal menuju kearah Perai. Rupa-rupanya depa ni semua dalam perjalanan untuk menyambut kemerderkaan di sana. Ada yang membawa bendera tanda mereka bersemagat patriotik dan ada juga yang membawa betina tanda mereka bersemangat kelentik.

Tiada apa yang peliknya bagi ku kerana inilah yang pernah aku lalui ketika di zaman remaja dahulu. Di ketika di bangku sekolah menengah aku tanpa mengerti apa itu kemerdekaan akan setia menanti tembakan bunga api di Padang Kota tanda genaplah hari kemerdekaaan Negara daripada penjajahan penjajah.

Apa itu merdeka kami di saat itu? Merdeka disaat itu adalah boleh keluar rumah bersama kawan-kawan tanpa ibu bapa di sisi. Merdeka adalah boleh lakukan apa saja tanpa ada yang boleh menghalang. Merdeka adalah boleh menjerit dan head banging di Komtar dan Padang Kota bersama kawan-kawan. Itulah merdeka generasi muda 20 tahun yang lalu. Generasi yang sambut merdeka tanpa punya kenderaan sendiri pada ketika itu. Generasi yang sambut merdeka yang tanpa mengerti apa-apa melainkan hanyalah keseronokan.

Itu adalah sambutan generasi muda 20 tahun yang lalu. Generasi kini menyambut kemerdekaan dengan berkenderaan sendiri. Di tinggkatan 4 sudah pun mempunyai motorsikal sendiri. Tak perlu lagi ke sebelah pulau untuk menyambut kemerdekaan di Padang Kota atau di komtar kerana di sebelah seberang pun sudah lengkap dengan pasarana untuk di jadikan pentas mereka menyambut merdeka. Generasi hari ini menyambut kemerdekaan dengan sama-sama berkenduri meratah puki anak bangsa yang seagama dengan mereka. Inilah merdeka generasi kini. Siapa Dato Onn? Siapa Tengku abdul Rahman? Bukan persolan mereka untuk meneruskan agenda sambutan kemrdekaan. Apatah lagi jika di Tanya siapakah Burhanudin, Boestaman, Rashid Maiden, Shamsiah Fakeh, dan Khatijah Sidek?

Sampai bilakah minda mereka akan di merdekakan dengan pengertian kemerdekaan yang sebenarnya? Yang pastinya UMNO tak akan biarkan mereka memahami erti kemerdekaan yang sebenar bagi memastikan era penjajahan yang telah di warisi penjajah kepada mereka akan berterusan sehingga selama-lamanya.

Sosialis Hijau

PUISI MERDEKA

Seluruh Negara
Ribut Melanda
Apakah Petandanya
Ada Yang Tak Kena.

Ku Dengar Cerita
Jebat Melanda
Di Amuk Segalanya
Si Gajah Putih

Dan Tiba-Tiba
Ada Penghalang Menjelma
Seorang Demang
Menentang Arus
Perang Bermula
Sepanduk Poster
Merata-Rata
Di Rentang di rentang di rentang

Jebat Berseru
Minta Di Ubah Segala
Demang Menongkah
Cari Pengaruh
Bisik Bermula
Duit Di Sembah

Jebat Melaung
Merdeka Merdeka Merdeka

Aku Tak Mengerti Puisi Ini
Kita Sudah Merdeka Itu Yang Pasti
Hati Berbangga Melihat Bendera Berkibar

Suramnya Di Waktu Ini
Kalaulah Dapat Melahap Beger Alangkah Indahnya

Inilah Merdeka Generasi Ku
Masing Masing Sendiri
Cara Sendiri
Ada Yang Berbangga
Melangut Ke Tiang Bendera

Dalam Hakikatnya Aku Pun Tak Tahu
Hanya Bersemangat Merdeka
Hanya Berpuisi Merdeka