THE INTERNATIONALE

free counters
COUNTER THE INTERNATIONALE INI MULA BEROPERASI PADA 17 DECEMBER 2009

AHLI KELAB SOSIALIS HIJAU

JIKA PAS JOIN UMNO ADAKAH ANDA AKAN

PANAS !! Nantikan siri-siri Pendedahan Jahat Mereka

Isnin, 15 Jun 2009

Biji Perjuangan di Kampung Buah Pala

Kampung Buah Pala adalah kampung bertradisi terakhir di Pulau Pinang. Ia juga dipanggil High Chaparral oleh rakyat Pulau Pinang kerana kampung ini terletak di atas sebuah bukit kecil di Bukit Gelugor dan penuh dengan flora.

Lebih daripada 65 keluarga di Kampung Buah Pala sudah menempat di situ sepanjang 5 generasi dan hampir 200 tahun.

Sebelum Merdeka, tanah Kampung Buah Pala dipunyai oleh keluarga Brown, salah daripada satu keluarga British yang kemudian menyerah tanah itu kepada Kerajaan Negeri Pulau Pinang sebagai trustee.

Pada tahun 1999, penduduk-penduduk Kampung Buah Pala telah menyeru Kerajaan Negeri untuk mewartakan tanah mereka sebagai tanah sebuah kampung tradisi Tamil sebagai simbol budaya nasional.

Namun, pada 27 Mac 2008, beberapa pihak di dalam Jabatan Tanah telah pindah tanah itu kepada Nusmetro Venture Sdn Bhd dan Koperasi Pegawai Kerajaan Negeri Pulau Pinang. Baru 19 hari selepas pilihanraya, pihak-pihak di dalam Jabatan Tanah berpindah tanah ini secara tiba-tiba. Adakah mereka ada agenda kerana pegawai kerajaan dalam koperasi akan mendapatkan unit-unit dalam projek kondominum yang akan dibina dipanggil The Oasis?



Isu ini telah dirayu oleh Pertubuhan Penduduk-Penduduk Kampung Buah Pala dengan bantuan Biro Aduan Guaman (Bar Council Legal Aid Centre) Pulau Pinang tetapi pada 11 Mei 2009, pihak pemaju tanah telah menang kes dan notis pengusiran 30-hari untuk penduduk-penduduk diberi kepada mereka.

Komplot ini sekarang di dalam Mahkamah Persekutuan dan kes mereka ada case management pada 16 Jun 2009. Pertubuhan Penduduk-Penduduk Kampung Buah Pala diwakli oleh peguam Malik Imtiaz.

Disebabkan kesusahan mereka untuk melindungi kampung mereka, mereka pun bertemu dengan JERIT pada 4 Jun 2009. Kami dapat berkenalan dengan kes mereka melalui salah satu ahli JERIT Pulau Pinang, saudara Thanam, yang berasal dari kampung itu. Bantuan pertama yang diberi oleh kami adalah kami telah membantu menganjur sidang akhbar dua hari selepas itu pada 6 Jun 2009, hari Sabtu.

Sidang akhbar itu telah memberi darah yang baru kepada isu Kampung Buah Pala dan dua hari kemudian, wakil-wakil Kerajaan Negeri Pulau Pinang termasuk Ramasamy dan Mansir Othman, mengadakan mseyuarat dengan penduduk-penduduk Kg Buah Pala di KOMTAR.

Sejak itu, bantuan JERIT diterima banyak oleh penduduk-penduduk dan kami juga dapatkan kerjasama oleh golongan NGO dan aktivis lain seperti Penang Heritage Trust dan Dalbinder Singh, seorang aktivis yang berkhidmat di kawasan Bukit Gelugor.

Selain daripada isu tanah ini, JERIT kini membantu menekankan isu-isu lain dengan projek pemaju tanah. Projek mereka bernama The Oasis, dan terdapat banyak masalah dengan projek itu.

Dua bangunan 12-tingkat di dalam kawasan itu akan menyebabkan masalah trafik yang serius. Menurut pelan Nusmetro ia juga kurang daripada 20m dari rumah-rumah di sekeliling pelan pembangunan. Pada awal 2007, satu perundingan diadakan dengan penduduk-penduduk di sekeliling Kampung Buah Pala. Semuanya menolak pelan pembangunan untuk The Oasis tetapi maklum balas rakyat tidak dengar lagi.

Secara ringkas, petisyen itu mendesak supaya Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, menggunakan kuasanya di bawah Kanun Tanah Negara (National Land Code) dan Akta Pengambilan Tanah (Land Acquisition Act) untuk memperoleh dan melindungi tanah ini demi kebaikan rakyat menurut apa yang kami telah menjelaskan dalam petisyen itu. Kalaulah terdapat akta-akta dari neraka seperti AUKU, ISA dan OSA, jugalah terdapat akta-akta yang melindungi rakyat seperti Akta Pengambilan Tanah. Soalannya adalah adakah wakil-wakil rakyat pro-korporat atau pro-rakyat?

Kalau ada kebaikan penting dari perjuangan ini selama 2 minggu yang lepas, ia adalah penduduk-penduduk Kampung Buah Pala tidak mudah ditipu lagi oleh ahli politik; dan rakyat Pulau Pinang sudah berkenalan dengan JERIT dan sedar bahawa kami bukan seolah-olah NGO yang menjerit tetapi bekerja kuat untuk rakyat.

Kris Khaira

JERIT Pulau Pinang

Web: http://jeritpenang.blogspot.com

2 ulasan:

Koboi BM berkata...

Bayangkan kalau kondominium tu depa buat di tok panjang kekekeke mesti best nho..

Koboi BM berkata...

salam buat koboi bm.

wah.. saudara ni memang terer la.apakata saudara ni mai jumapa saya.malam ni saya tunggu saudara kat bandar perda k. tentu syok bila boleh jumpa sahabat lama kan. mai la saya tunggu. tel @ sms saya di 019-4342479 k.jangan tak call k. boleh le saya bayar hutang yang saya hutang saudara tu. maitau jangan tak mai. sms tau jgn tak sms.