THE INTERNATIONALE

free counters
COUNTER THE INTERNATIONALE INI MULA BEROPERASI PADA 17 DECEMBER 2009

AHLI KELAB SOSIALIS HIJAU

JIKA PAS JOIN UMNO ADAKAH ANDA AKAN

PANAS !! Nantikan siri-siri Pendedahan Jahat Mereka

Jumaat, 22 Januari 2010

SIRI SEJARAH TANAH AIR - KISAH PENCEROBOHAN JEPUN - BAHAGIAN KE 6



Perang Anti-Jepun adalah Perang Rakyat

Perang Anti-Jepun selama 3 tahun 8 bulan itu sukar dipertahankan sekiranya tanpa sokongan aktif dari massa rakyat, dan tanpa kesanggupan se hidup se mati, ringan sama dijinjing, berat sama dipikul antara massa rakyat yang luas dengan Parti Komunis dan Tentera Anti-Jepun.
Parti Komunis dan Tentera Anti-Jepun bergantung pada sokongan massa rakyat, manakala massa rakyat yang luas pula meletakkan harapan ke atas Parti Komunis dan Tentera Anti-Jepun, supaya mereka dapat dibebaskan lebih awal dari lanyakan kuku besi fasis Jepun. Massa rakyat Tanjung Tualang menyokong Parti Komunis dan Tentera Anti-Jepun dengan sekuat tenaga, sama seperti massa rakyat di tempat-tempat lainnya. Walaupun mereka tahu bahawa polisi yang dijalankan oleh fasis Jepun itu adalah "polisi 3 habis" yang amat zalim, akan tetapi kesemuanya itu tidak dapat menggertak mereka. Fasis Jepun banyak kali menghimpunkan orang ramai dalam kawasan pedesaan, kemudian dengan biadab menyeksa orang-orang yang ditangkapnya di hadapan orang ramai. Askar-askar Jepun yang bersifat kebinatangan itu memasukkan air sabun ke dalam perut orang ramai yang tidak berdosa sebanyak-banyaknya, kemudian meletakkan papan ke atas perut mereka dan dipijak-pijak dengan kaki sehinggakan air bercampur darah memancut keluar. Dengan perbuatan yang ganas demikian fasis Jepun cuba menggertak tundukkan orang ramai, tetapi orang ramai tidak dapat ditundukkan, bahkan sebaliknya, mereka sentiasa menyongsong mara bahaya, berikhtiar dengan seribu daya menghantar maklumat dan makanan kepada tentera, termasuklah padi, beras, sayur mayur, ubi keledek, ubi kayu dan bahkan sekoi yang sangat digemari kawan-kawan.

Semasa menyambut hari tahun baru, orang ramai mengadakan gerakan menyampaikan hiburan kepada tentera, menghantar ayam itik dan barang-barang makanan lainnya kepada tentera. Sesetengah orang ramai bukan saja menyumbangkan banyak mata benda kepada Parti Komunis dan Tentera Anti-Jepun, bahkan anaknya sendiri pun diserahkan kepada pihak organisasi. Seorang wanita tua sudah banyak tahun kehilangan suami. Dengan tenaga dan usahanya sendiri, dia membesarkan 2 orang anaknya. Setelah meletusnya Perang Anti-Jepun, dia menyerahkan anak lelaki yang amat disayanginya kepada pihak organisasi tempatan di samping dirinya dengan aktif mendukung Parti Komunis dan Tentera Anti-Jepun. Anak lelakinya itu kemudiannya telah menjadi seorang penyusun massa yang cergas di tempat tersebut. Anak wanitanya juga turut ambil bahagian dalam perjuangan melawan Jepun, menjadi seorang kader wanita dalam pekerjaan menyusun massa tempatan di situ. Akhirnya dia telah diterima sebagai anggota parti dengan mulianya.

Dengan adanya usaha gigih regu penyusun massa, parti dan tentera menikmati kewibawaan yang sangat tinggi di kalangan orang ramai. Parti dan Tentera Anti-Jepun dalam batas-batas tertentu dapat menjalankan fungsi sebagai kekuasaan politik rakyat di kalangan orang ramai. Massa rakyat sangat menghormati kader-kader penyusun massa walaupun kader-kader itu muda-muda belaka, ada yang baru berumur 17 - 18 tahun. Di samping membantu orang ramai menguruskan masalah-masalah keselamatan tempatan dan tata tertib dalam masyarakat, kawan penyusun massa juga menguruskan banyak kes di kalangan orang ramai. Apabila terdapat kejadian besar atau kecil, orang ramai sentiasa meminta kawan penyusun massa tolong menguruskan dan menyelesaikannya, seperti masalah membuka ladang, masalah tanah, dan sehinggalah kepada masalah nikah kahwin dan lain-lain. Apabila timbul pertikaian di kalangan orang ramai termasuklah perbalahan antara suami isteri, ketidakharmonian antara ibu bapa dengan anak-anak dan lain sebagainya, mereka juga mendapatkan kawan penyusun massa tolong menyelesaikannya.

Semangat revolusioner dan keuletan yang dimanifestasikan oleh massa rakyat kawasan Tanjung Tualang amat mengkagumkan. Di bawah kekuasaan zalim fasis Jepun, mereka pernah melancarkan tidak sedikit perjuangan, seperti perjuangan orang ramai menentang undang-undang reaksioner musuh, gerakan kaum tani meneroka tanah, bercucuk tanam dan penambahan hasilnya, perjuangan untuk perbaikan hidup kaum buruh kapal korek, perjuangan mogok belajar barisan kanak-kanak menentang pendidikan perhambaan, dan lain sebagainya. Yang menonjol sekali ialah perjuangan orang ramai melawan sepai-sepai dan anjing-anjing buruan musuh. Tindakan ini memberikan galakan yang amat besar kepada orang ramai dalam perjuangan melawan sepai-sepai dan anjing buruan musuh. Massa rakyat sentiasa menyampaikan maklumat kepada kawan penyusun massa, dan selepas itu kawan penyusun massa bertindak menangkap sepai dan anjing buruan musuh itu. Penanggungjawab Jawatankuasa Kawasan mengadakan mahkamah rakyat, menjalankan pemeriksaan ke atas sepai-sepai musuh. Mahkamah rakyat dipengerusikan oleh kawan penyusun massa. Manakala orang ramai yang membenci sepai-sepai dan anjing buruan musuh sampai ke tulang sumsum itu membongkar dan mendakwa dosa-dosa mereka dengan kemarahan yang meluap tinggi.
---
dipetik dari Memoir Suriani Abdullah: Setengah Abad Dalam Perjuangan, terbitan SIRD, 2006

Tiada ulasan: