THE INTERNATIONALE

free counters
COUNTER THE INTERNATIONALE INI MULA BEROPERASI PADA 17 DECEMBER 2009

AHLI KELAB SOSIALIS HIJAU

JIKA PAS JOIN UMNO ADAKAH ANDA AKAN

PANAS !! Nantikan siri-siri Pendedahan Jahat Mereka

Isnin, 7 Disember 2009

Mantapkan ‘centre left’ lawan ‘centre right’ versi Malaysia

Oleh Zainuddin Mahmud

Apa yang dimaksudkan dengan centre left ialah tengah kiri dan centre right ialah tengah kanan dalam spektrum politik demokrasi. Selama ini tidak timbul kiri atau kanan dalam politik Malaysia. Ini kerana sejak kemerdekaan lagi, politik Malaysia sememangnya didominasi oleh parti kanan, iaitu Umno.

Oleh kerana rentak politiknya sudah kanan, maka sekutu-sekutunya juga terdiri daripada parti-parti kanan yang membentuk Barisan Nasional. Maka parti-parti kiri menjadi kecil dan tidak mampu mencabar Umno. Tetapi seperti juga apa yang berlaku di negara demokratik yang lain, untuk mendapatkan sokongan rakyat, semua parti tidak boleh keras memilih jalan kanan atau kiri. Mereka harus bergerak ke tengah. Tetapi apa yang dimaksudkan dengan tengah itu tidak boleh berdiri sendiri. Ia harus dikaitkan dengan sama ada kanan atau kiri bagi melambangkan sikap serta haluan parti berkenaan.

Maka Barisan Nasional pimpinan Umno merupakan aliran tengah kanan yang selama ini tidak menerima sebarang cabaran politik serius. Hanya dalam pilihan raya tahun 2008, terdapat tanda-tanda bahawa negara ini sedang menuju ke arah sistem dua parti. Maknanya lawan Barisan Nasional iaitu Pakatan Rakyat merupakan pihak tengah kiri.

Dari segi tradisi parti-parti Pakatan Rakyat, mereka sememangnya dari kalangan aliran kiri. Aliran Parti Rakyat Malaysia (PRM) adalah jelas. Parti Tindakan Rakyat (DAP) mempunyai asas aliran sosialisme demokratik. Walaupun Parti Keadilan Nasional yang asasnya merupakan parti kanan tetapi badan-badan bukan kerajaan (NGO) yang mendokongnya terdiri dari kalangan yang tradisinya kiri.

Baca seterusnya di :

http://www.themalaysianinsider.com/index.php/bahasa/30960-mantapkan-centre-left-lawan-centre-right-versi-malaysia

SOSIALIS HIJAU

Tiada ulasan: