THE INTERNATIONALE

free counters
COUNTER THE INTERNATIONALE INI MULA BEROPERASI PADA 17 DECEMBER 2009

AHLI KELAB SOSIALIS HIJAU

JIKA PAS JOIN UMNO ADAKAH ANDA AKAN

PANAS !! Nantikan siri-siri Pendedahan Jahat Mereka

Ahad, 6 Disember 2009

KENYATAAN AKHBAR ABDULLAH C.D., PENGERUSI PARTI KOMUNIS MALAYA

(2 haribulan Disember 1989)
Perjuangan bersenjata yang meletus pada 20 Jun 1948 secara rasminya ditamatkan hari ini. 41 tahun yang lalu, kerana Undang-undang Darurat penjajah British, pejuang-pejuang kemerdekaan daripada berbagai parti termasuk PKM, PKMM, API, AWAS, Hizbul Muzlimin dan lain-lain ramai yang ditangkap, manakala tidak sedikit terpaksa masuk hutan mengangkat senjata melawan British. Ini adalah satu babak baru dalam sejarah perjuangan kemerdekaan tanah air kita.

Dalam Perundingan Baling pada tahun 1955, pihak kami telah berusaha untuk menamatkan perjuangan bersenjata dan mewujudkan perdamaian demi sama-sama mengisi kemerdekaan yang tercapai tak lama kemudian. Akan tetapi, kerana berbagai sebab, perundingan itu gagal. Maka konflik bersenjata pun berterusan.

Rakyat negara kita sangat gembira dengan tercapainya kemerdekaan pada tahun 1957. Tidaklah dibesar-besarkan kalau saya katakan bahawa kemerdekaan itu adalah hasil bersama semua parti dan pertubuhan patriotik baik PKM di medan perjuangan bersenjata mahupun UMNO, PAS, Partai Rakyat dan lain-lain yang berjuang secara damai.

Hari ini dua persetujuan damai telah tercapai di antara Kerajaan Malaysia dan PKM serta di antara Kerajaan Diraja Thailand dan PKM. Melalui persetujuan ini, PKM bersetuju menamatkan perjuangan bersenjata dengan membubarkan pasukan-pasukan bersenjata dan memusnahkan senjata-senjatanya, manakala Kerajaan Malaysia berjanji akan mengizinkan bekas anggota-anggota pasukan bersenjata kami yang berkewarganegaraan Malaysia untuk ikut serta dalam kegiatan politik menurut undang-undang dan perlembagaan Malaysia. Saya rasa persetujuan ini adil dan menasabah demi perdamaian dan kesejahteraan rakyat serta kemakmuran tanah air. Saya mengalu-alukan semangat saling memahami dan saling bertolak ansur yang diperlihatkan semua pihak hingga membolehkan persetujuan damai ini ditandatangani

Saya berseru kepada rakyat semua kaum – Melayu dan bukan Melayu – supaya mempereratkan perpaduan dan bersama-sama berganding baru memperjuangkan demokrasi dan keadilan masyarakat demi mengisi kemerdekaan tanah air.

Tiada ulasan: