Dibawah ini adalah bahagian ketiga siri PAS Menyokong Akta Zalim ISA. Ucapan Zulkifli Mohamad (Timbalan YDP PAS Pusat) ini adalah selepas daripada Ucapan Ahmad Boestamam (Presiden Parti Rakyat)
Enche' Zulkiflee bin Muhammad
(Bachok): Tuan Yang di-Pertua, dihadapan
Undang2 ini ada beberapa peratoran
yang di-tujukan kapada maksud itu.
Tuan Yang di-Pertua, saya bangun disini
menyokong Undang2 ini. Tetapi
saya hendak mencheritakan beberapa
perkara yang ada di-dalam Undang2
ini yang pada fikiran saya akan boleh
menimbulkan kepayahan dan kesusahan
dan akan boleh di-gunakan bagi
maksud yang lain daripada maksud
yang asal Undang2 ini.
Tadi, Timbalan Perdana Menteri
sudah memberikan fikiran-nya dan didalam
uchapan-nya yang panjang itu
dia telah memberi satu tegasan
mengatakan bahawa Undang2 ini
tidak di-maksudkan untok menchengkam
kebebasan dan democracy didalam
negeri ini. Dan dia telah berjanji
dan memberi jaminan tidak pula
ada tujuan Kerajaan hendak menggunakan
Undang2 ini bagi maksud
menahan perkembangan parti2 politik
yang bertentangan dengan Kerajaan.
Saya tidak tahu sama ada janji ini
boleh di-pegang atau tidak. Itu akan
di-terangkan oleh perbuatan2 yang
akan di-tunjokkan kapada Menteri
itu, tetapi saya memberi amaran,
Tuan Yang di-Pertua. Di-dalam mempersetujukan
ini saya memberi amaran
bahawa kalau sah dan benar tujuan
Kerajaan hendak mengawal, memelihara
dan mengembangkan democracy
di-negeri ini maka amalkan-lah
Undang2 ini menurut dasar pengubalan-
nya. Sa-barang salah guna dari
Undang2 ini akan membawa satu reaction
yang burok dan tidak-lah
menjadi mustahil kalau sa-sudah berjanji
hendak di-jalankan-nya dengan
baik, tidak mustahil Kerajaan itu
hendak menjalankan dengan tidak
baik. Orang2 atau sa-tengah atau sabahagian
daripada manusia daripada
negeri ini akan menjadi komunis jika
di-salah pakai Undang2 ini.
Kita, Tuan Yang di-Pertua, tahu
kesalahan2 dan penyakit2 yang ada didalam
Undang2 sa-bagaimana saya
sebutkan, tetapi bagi kepentingan
keselamatan negeri dan atas asas
bahawa Undang2 ini menuju kapada
menchegah perkembangan subversion
dan terrorism maka kita sokong. Tuan
Yang di-Pertua, apabila kami menyokong
Undang2 ini, kami tuntut
kapada Kerajaan supaya meluaskan
fahaman di-dalam ma'ana subversion,
tidak sahaja subversion dari komunis,
tetapi sa-barang anasir yang tidak
di-ingini yang ingin menjatohkan tata
hidup demoracy di-dalam negeri ini
hendak-lah di-tegah sama ada dia
melakukan subversion-nya itu dengan
chara langsong atau tidak langsong.
Saya maksudkan puak2 Amereka,
puak2 Inggeris, puak2 apa sahaja yang
chuba hendak menggunakan helah
dan daya-nya bagi menjahanamkan
tata hidup di-negeri ini di-dalam subversion.
Sebab-nya, Tuan Yang di-
Pertua, "Prejudicial to the interest of
this country" yang menjadi teras bagi
perkara yang besar di-dalam Undang2
ini tidak-lah sa-mata2 di-hadkan
kapada sa-suatu puak sahaja. Saya
bersetuju, Tuan Yang di-Pertua,
bahawa bahaya2 komunis amat-lah
besar. Dan ada masa-nya ia-itu akan
bertambah besar. Chara2 mengembangkan
komunis di-dalam negeri ini
bukan-lah payah, sadikit ka-silapan
akan membalekkan sejarah negeri ini
kapada apa yang telah berlaku. Bagi
pehak saya, Tuan Yang di-Pertua, sahinggakan
pengishtiharan Perdana
Menteri menyokong ka-masokkan
pun saya rasa, ada mempunyai bibit
yang menyeronokkan orang2 komunis
di-dalam negeri ini, dengan memberikan
kekuatan kapada-nya bahawa
sekarang negara besar-nya telah diakui
dan komunis-nya sa-kurang2 dihormati.
Sa-kurang2-nya Perdana
Menteri kita telah memberi sadikit
angin kapada goyang-nya pokok
komunis di-Tanah Melayu ini dengan
pengishtiharan yang saya tidak hendak
bahathkan kerana itu soal luar negeri
tetapi tidak di-nafikan ada-nya
sokongan moral komunis.
Tuan Yang di-Pertua, di-dalam
Undang2 ini, ada beberapa perkara
yang ta' terang dan ini akan saya
chuba menyebutkan-nya, supaya
dengan menyebutkan perkara2 itu
dapat-lah Kerajaan itu betul2 mengamalkan
Undang2 ini dengan jiwa dan
roh Undang2, ini tidak dengan jiwa
dan roh yang lain dari dasar menggunakan
Undang2 ini. Lagi sakali saya
katakan, sa-barang silap amal, salah
gunakan Undang2 ini bukan akan
mengurangkan terroris yang 400 orang
itu bahkan akan menambah bilangannya.
Sa-barang penekanan yang tidak
di-bolehkan oleh Undang2 ini akan
mengakibatkan kesan balas yang tidak
di-ingini. Pergi kapada satu2-nya
Undang2 ini dan saya perchaya Kerajaan
katika sakira-nya orang menyokong
satu Undang2 Kerajaan itu maka
beri-lah pertimbangan yang berat
kapada fikiran yang di-kemukakannya
itu sebab dia tidak membangkang,
chuma menyokong, kerana ada perkara2
yang di-risau, kok salah masok
maka akan senget-lah perjalanan
jentera Undang2 ini.
Tuan Yang di-Pertua, sekarang ini
saya mulakan umpama-nya; ini soal
satu2-nya. Di-dalam Fasal 7. Fasal 7
ini perkara-nya kechil sangat, Tuan
Yang di-Pertua, tetapi yang kechil-nya
ini-lah kalau salah kita, kata orang,
ta' ada, berdemocracy, kita kata ada,
jadi bergadoh akhir-nya. Fasal 7
bahagian (3) :
"Any article in respect of which an offence
has been committed under this section may
be seized and destroyed or otherwise dealt
with as the Minister may direct, whether
or not the identity of the offender is known
and whether or not any prosecution has
been commenced in respect of the offence".
Jadi, belum pun dia di-da'wa, dia
di-bicharakan orang itu dan benda
yang kita jumpa di-rumah itu boleh
kita hanchorkan, boleh kita rosakkan.
Tuan Yang di-Pertua, itu berlawanan
dengan mengikut ke'adilan, kata-lah
saya ada satu buku, entah macham
mana saya di-tangkap oleh orang dan
kemudian buku saya itu; belum lagi
saya di-jail atau di-hukum, buku saya
di-bakar-nya, Bichara saya ta' salah!
Apa hal jadi-nya kapada buku saya itu.
Orang kata, perkara ini kechil. Ini lain
soal, Tuan Yang di-Pertua. Itu soal
ke'adilan democracy. Satu2 benda yang
belum tentu salah benar-nya tidak-lah
boleh di-pandang salah.
Tuan Yang di-Pertua, di-sini bahagian
yang ka-8 pechahan (iv):
"for prohibiting him from addressing
public meetings, etc
Tuan Yang di-Pertua, Menteri yang
bersangkutan dengan hal ini, ini fasal
kuasa-nya, dia boleh tangkap kita dan
dia boleh kita di-tahan. Sa-tengah
orang memahamkan, bila kita keluar
maka dia pun boleh keluar dan memberi
sharat ini. Sa-benar-nya dia
boleh ta' di-tangkap, ta' di-tahan
tetapi di-kenakan-nya sharat ini
kapada-nya. Sharat dalam bahagian
(b) boleh pula di-pileh-nya ia-itu
bahagian kechil (iv) itu sahaja. Katanya,
"awak ini tidak boleh bersharah,
memegang Jawatan-Kuasa pun ta'
boleh". Jadi, saya pun kalau orang
itu bersharah dia ta' boleh; saya
bukan suka hendak bersharah, Tuan
Yang di-Pertua, tetapi di-dalam perkembangan
politik ini, bersharah adalah
mustahak. Jadi, kalau ini di-hadkannya
dengan sebab security, maka akan
terchabut-lah daripada democracy,
sifat2 asasi yang telah di-berikan oleh
Perlembagaan Persekutuan Tanah
Melayu. Jadi, kemungkinan Menteri,
oleh kerana baik sangat, "saya ta'
mahu tahan, ta' mahu apa", tetapi
yang ini di-kenakan. Ini akan menyebabkan
kelumpohan bagi perkembangan
politik di-negeri ini.
Ini yang saya takut kalau salah guna.
Kalau salah guna, bila sa-saorang tidak
dapat menjalankan kerja politik ini
1211 21 JUNE 1960 1212
dengan chara yang sehat maka pergilah
dia menjalankan politik ini dengan
chara yang tidak sehat. Itu-lah saya
berikan ingatan saya, Tuan Yang di-
Pertua.
Dalam Fasal 9, Tuan Yang di-Pertua,
di-nyatakan :
"Whenever any person is detained under
any order made under paragraph (a) of
sub-section (1) of section 8 he shall, in
accordance with Article 151 of the Constitution,
as soon as may be—
(a) be informed of the grounds of his
detention;"
"As soon as may be" ini ada-lah satu
kesamaran, "as may be" 3 bulan, 6
bulan, boleh jadi tangkap dahulu
bechara kemudian pun satu jalan, Tuan
Yang di-Pertua. Sebab masa menangkap
dia tidak mesti menyebut sebab-nya
tetapi "as soon as may be" dia mesti
menchari sebab2-nya. Jadi saya berharap
kapada Kerajaan supaya soal
yang sa-macham ini beri-lah "definite
time" supaya boleh mengelakkan
kelambatan yang tidak mustahak yang
akan menyebabkan Bill ini menuju
kapada satu arah yang lain daripada
arah yang telah kita buatkan pada
hari ini.
Tuan Yang di-Pertua, sa-lain daripada
soal itu, dahulu di-dalam Dewan
ini kita telah membahath dengan
panjang berkenaan dengan "ill feeling
and ill-will" dan sa-bagai-nya; lagi sakali
kita berjumpa. Di-sini tuan2 dari
pehak Kerajaan boleh mengatakan
kalau perkara telah di-persetujukan
maka tidak boleh-lah di-bahath lagi
sekarang ini. Kalau di-dalam Perlembagaan
kita membuat perkataan2
yang luas maka boleh-lah di-fahami
dan boleh di-pandang betul sebab tidak
tepat dalam Perlembagaan berjela2
keterangan-nya, tetapi ini dalam
undang2 yang berhajat kapada tegasnya.
Saya risau, Tuan Yang di-Pertua,
ia-itu sa-lain daripada "ill-will" atau
"hostility" ini akan di-gunakan bagi
penekanan kapada faham politik.
Persatuan Islam Tanah Melayu
mempunyai dasar memperjuangkan
Islam di-dalam negeri ini.
Tuan Yang di-Pertua, dalam
bahagian yang kedua daripada fasal
itu ada satu perkara yang saya rasa
tidak berapa sedap ia-itu:
"An order under sub-section (1) may, if
the order so provides, be extended so as—
(a) in the case of a periodical publication,
to prohibit the publication, sale,
issue, circulation, possession or importation
of any past or future
issue thereof;"
Kata-lah Utusan Melayu atau Mujallah
Mastika bukan main baik-nya,
tahun "good service". Akhir tahun yang
kelima bulan December keluar satu
issue yang tidak bagus yang salah pada
pandangan Kerajaan dan salah pada
undang2 ini dan thabit-lah salah-nya.
Pada ketika itu, Tuan Yang di-Pertua,
mengikut bahagian (b) dia boleh pula
menahan dan merampas benda yang
sudah dahulu. Apa-kah dosa-nya, apakah
sebab-nya, oleh kerana perbuatan
mereka pada hari ini maka yang dahulu
di-bongkar2. Ini pun, Tuan Yang di-
Pertua, satu perkara yang saya rasa
1213 21 JUNE 1960 1214
terang2 berlawanan dengan tujuan
undang2 ini.
Tuan Yang di-Pertua, di-bawah
bahagian 29 "Possession of Subversive
Document." Di-sini pun tidak berapa
terang, Tuan Yang di-Pertua. Katanya:
"In this section 'subversive
document' means any document having
in part or in whole a tendency"—(a)—
(b}—(c) dan tentang (d) tersebut:
"to bring into hatred, ridicule or contempt,
or to excite disaffection against any
public servant in the execution of his
duties or any class of public servants
or against any armed force lawfully
in the Federation or any member of
such force in the execution of his
duties; . . . . "
Kita kata-lah Postman dalam masa'alah
ini pada sakian haribulan umpamanya
telah memberi
sudah subversive. Jadi "any public
servant" di-dalam menjalankan kerjanya
akan menyebabkan terok benar-lah
ra'ayat menjalankan kerja negeri ini
dan menjalankan hak-nya untok
menyatakan fikiran-nya kapada orang
ramai. Saya perchaya Timbalan
Perdana Menteri akan menjawab tidaklah
sampai ka-situ tujuan saya, tetapi
undang2 ini tidak menahan sampai kasitu.
Jadi ini satu perkara yang saya
rasa undang2 ini ada mempunyai kelonggaran2
yang mungkin salah faham
dan merbahaya kapada yang berlawanan.
Mungkin pula di-pegang oleh
orang itu sakira-nya di-dapati bahawa—
"0) to support, propagate or further the
interests or aims of any unlawful
society."
Apa nama-nya dia? Menurut Undang2
Society bahawa tiap2 satu pertubohan
yang belum mendapat pendaftaran maka
dia itu not lawful. Kata-lah sa-saorang
itu atau tegas-nya orang kampong yang
mana satu persatuan yang banyak
orang2-nya maka dia berkata sendiri
sementara dia menghantarkan
kapada pegawai2 yang mengesahkan
Pendaftaran Undang2 itu maka dia pun
membuat siaran menyuroh orang2
masok menjadi ahli persatuan-nya, dan
dengan sendiri-nya itu menjadi subversive
document. Saya perchaya perkara
itu tak sampai, tetapi siapa-kah
boleh melarang undang2 itu? Maka itulah
yang menjadi soalan dalam meluluskan
sa-suatu-nya.
Kemungkinan ini mesti-lah ada "safe
guard" atau kawalan yang membolehkan
ra'ayat yang tidak ada penjaminan
dengan subversive ini supaya dapat
di-selamatkan dalam kebebasan mereka
hidup dalam negeri ini, dalam bergerak,
berkumpol dan berchakap dalam negeri
ini. Kemudian saya pergi kapada
bahagian yang kedua ia-itu berkenaan
dengan menentang terrorist. Dalam hal
menantang terrorist ini, Tuan Yang di-
Pertua, kita tentu-lah tidak berapa
risau sebab category atau jenis manusia
yang di-sebutkan sa-bagai terrorist
ada-lah kurang orang yang mungkin
di-tudoh. Maka apa yang ada dalam
undang2 ini yang menerangkan bahawa
boleh kita ma'afkan, kalau pun ia itu
terkeluar sedikit sa-sudah batas kebebasan
hidup biasa. Sebab kita adalah
berhadapan dengan terrorist. Walau
bagaimana pun kalau ada kemungkinan
kezaliman yang dapat di-lakukan
kapada orang yang kita rasa bukan
diri-nya penjahat maka patut dihendarkan
dalam undang2 atau yang
menjalankan undang2 ini.
Fasal 53 kata-nya "the Minister"
dengan sebab demikian "may take
possession of any land", kerana maksud
yang demikian. Kemudian dalam dia
hendak mengambil maka tidak pun disebutkan
dalam undang2 itu apa2 atau
procedure yang hendak di-buat-nya.
Saya risau, kerana menurut undang2
ini apabila di-ambil sa-suatu bangunan
atau rumah maka di-bawah-nya ada
di-buat suatu lembaga atau badan atau
commission yang boleh kita merayu
dalam satu2 waktu yang tertentu ia-itu
"within 14 days". Dalam bahagian
53 (1) tidak menyebutkan kalau dia
hendak mengambil rumah itu mestilah
di-beritahu kapada orang itu, dan
kalau kita tahu security area itu didalam-
nya meriam dan senapang
menjadi unsor yang tegas. Jadi, yang
selalu-nya mengambil rumah orang itu
bukan terrorist, kerana tak akan dalam
hutan pula. Umpama-nya dalam sasuatu
kampong yang hendak membuat
nya, maka keadaan ada-lah
memaksa berbuat demikian. Apa-kah
salah-nya dalam undang2 ini di-buat
satu peratoran kalau kita hendak
mengambil itu hendak-lah memberi
notice kapada orang itu terlebeh dahulu
1215 21 JUNE 1960 1216
supaya dia tahu dan apabila dia tahu,
kata-lah dalam masa 14 had, dia boleh
kemukakan bantahan kapada commission,
atau Board of Committee itu.
Satu daripada perkara yang memayahkan
dan yang patut di-buat
kawalan dalam undang2 ini, sebab
kuat-kuasa undang2 ini ada pada tangan
Menteri, ia-lah jika sakira-nya orang
itu tidak ada dalam negeri yang membolehkan
notice sampai kapada-nya itu
maka hendak-lah di-buat satu jalan
supaya boleh di-panjangkan masa-nya,
ia-itu masa appeal, sebab kita terpaksa-
lah mengambil security risk
kerana hal itu lebeh panjang dan lebeh
kuat supaya dia dapat menjalankan
hak2 asasi-nya. Saya sengaja membawakan
perkara ini kerana saya rasa
mustahak-lah hak asasi manusia itu
di-kawal, walau pun kita terpaksa berperang
dengan terrorist. Sa-telah saya
menyebutkan darlam perkara ini tadi
maka saya ingin mengemukakan kapada
Tuan Yang di-Pertua bahawa kami
menyokong Rang Undang2 ini demi
kepentingan keselamatan negara, dan
saya ulangkan peringatan yang di-beri
tadi bahawa sebarang salah gunakan
di-atas undang2 ini akan mengakibatkan
satu perkara yang sebalek-nya.
Perbahasan ini telah di mulakan oleh beberapa orang ahli Parlimen Perikatan yang kesemuanya menyokong akta yang di bentangkan ini.
Sosialis Hijau
Tiada ulasan:
Catat Ulasan