THE INTERNATIONALE

free counters
COUNTER THE INTERNATIONALE INI MULA BEROPERASI PADA 17 DECEMBER 2009

AHLI KELAB SOSIALIS HIJAU

JIKA PAS JOIN UMNO ADAKAH ANDA AKAN

PANAS !! Nantikan siri-siri Pendedahan Jahat Mereka

Sabtu, 20 Jun 2009

APAKAH PAS PARTI ULTRA MELAYU SELEPAS UMNO?


APAKAH PAS PARTI ULTRA MELAYU SELEPAS UMNO?
Walau apa juga penafian PAS bahawa mereka bukan daripada UMNO namun sejarah tetap membuktikan PAS adalah lahir daripada parti perkauman dan anak didik penjajah itu. Ianya adalah hasil satu usul yang telah di bawa di dalam Muktamar Ulama UMNO yang berhimpun di bangunan kelab UMNO Bagan, Butterworth. Hasil daripada keputusan itu maka tertubuhnya PAS yang pada asalnya adalah salah satu cabang di dalam organisasi UMNO yang telah di pengerusikan oleh Fuad Bin Hassan dan salah seorang daripada angotanya ialah bapa kepada bekas perdana Menteri Malaysia , Abdullah bin Badawi.
Walaupun Pas mendakwa parti itu adalah kesinambungan daripada Hizbul Muslimin tetapi itu mungkin hanyalah satu kebetulan apabila penglibatan beberapa orang ajk Hizbul Muslimin yang telah di haramkan penjajah itu telah bersama-sama menjadi penitia rancangan penubuhan Pas.
Dalam kebanyakan buku-buku memoir yang saya baca sama ada yang berhaluan kanan ataupun kiri nama Pas lansung tidak pernah di sebut di dalam tulisan mereka di dalam memperjuangkan kemerdekaan negara, sehinggalah Yang Di Pertuanya (sebut presiden) di ambil alih oleh seorang tokoh kiri nasionalis dan sosialis Islam, Dr Burhanudin Al Helmi pada tahun 1956, setahun sebelum kemerdekaan.
Walaupun secara jelas di dalam perlembagaan Pas menyatakan Islam sebagai dasar parti itu tetapi pada awal penubuhannya secara jelas Pas adalah sebuah parti nasionalis melayu yang menjadikan umno sebagi lawannya yang paling utama untuk mendapatkan undi. Pas juga telah membantah sistem Jus Soli yang telah di cadangkan oleh Umno dan British. Pas berpendapat pada masa itu tanah Melayu adalah hak orang melayu dan kaum cina dan India hanyalah boleh mencari rezeki di Tanah Melayu tetapi tidak sama sekali di beri taraf kerakyatan kepada mereka. Ini adalah jelas di dalam satu memorandum kepada pihak British yang telah di keluarkan oleh PAS.
Adalah tidak perlu di nafikan pada era sebelum Anwar di penjarakan atau lebih tepat lagi sebelum daripada era Reformasi, ceramah-ceramah Pas lebih banyak berkisar kepada isu-isu yang melibatkan orang melayu dan di samping itu penceramah Pas akan mensasarkan serangan mereka kepada orang cina yang katanya sedikit demi sedikit telah menghimpit orang melayu di malaysia ini. Walaupun sebenarnya penceramah pas ini menyalahkan sistem pemerintahan UMNO itu sendiri.
Apabila Anwar di penjarakan dan timbul satu gelombang kebangkitan rakyat maka pada ketika itu Pas di bawah Ustaz Fadzil Noor telah berjaya menghimpunkan parti-parti politik dan NGO tanpa mengira fahaman dan idiologi di dalam satu pertubuhan yang di namakan GERAK dan akhirnya telah berjaya menubuhkan Barisan Alternatif yang melibatkan 4 parti politik iaitu Pas, keADILan, DAP serta PRM. Kejayaan Ustaz fadzil menubuhkan BA sebenarnya belum cukup untuk menyatakan kepada rakyat bahawa Pas adalah bukan parti Melayu seperti jugalah pandangan rakyat terhadap DAP bahawa parti itu adalah sebuah parti cina.
Orang-orang cina dan India masih belum bersedia untuk memberi undi kepada Pas dan hasilnya pada PRU ke 11 Pas hilang lebih dari 2/3 kerusi yang telah di menangi di dalam PRU ke 10. DAP pula telah menarik diri dari BA kerana beranggapan gabungan mereka bersama Pas telah menyebabkan orang cina tidak memberi undi kepada mereka.
Walaupun Pas sentiasa menyatakan bahawa mereka bukanlah Parti perkauman dan sememangnya Pas itu bukan parti perkauman tetapi rakyat kebanyakan tetap berpandangan pas adalah sebuah parti melayu yang menjadikan umno sebagai musuh politiknya dan sentiasa bersaing dengan umno di dalam isu-isu yang melibatkan orang melayu. Ahli-ahli Pas sebenarnya sentiasa mensasarkan serangan mereka kepada kaum india dan Cina yang kononnya menjadi anak emas dan mendapat layanan istimewa daripada kerajaan Umno/BN. Perkara ini sebenarnya masih berlaku sehingga ketika ini apabila ada ustaz-ustaz (kononnya pandai agama) secara terbuka menyerang pimpinan terutamanya Ketua menteri Pulau Pinang di dalam khutbah jumaat dan ceramah-ceramah di masjid.
Pilihan raya 2008 telah menyaksikan BN telah hilang 2/3 kerusi di Parlimen dan telah lenyap 4 negeri yang mereka kuasai. Perlu di ingatkan bahawa PRU ke 12 ini BA hanyalah di anggotai oleh pas dan PKR sahaja di mana DAP tidak terlibat di dalam BA. Walaupun begitu parti-parti ini telah berjaya mencapai kesepakatan untuk menentang Bn secara satu lawan satu. Semua kerusi di Semenanjung menyaksikan Pas, DAP dan Pkr tidak bertentangan menentang BN kecuali satu kerusi di Kedah dan jika adapun yang melibatkan 3 penjuru adalah daripada calon Bebas. Hasilnya Bn telah berjaya di kurangkan majority undinya di seluruh semenanjung.
Namun begitu peralihan undi sebenarnya lebih banyak daripada pengundi cina dan india jika di bandingkan dengan pengundi melayu. Pas telah gagal untuk mendominasi kerusi-kerusi di parlimen kerana calon-calonnya bertanding di kawasan pengundi melayu adalah majority. PKR yang hendak di kuburkan di permatang pauh akhirnya berjaya menerajui pembangkang di dalam dewan rakyat kerana kerusi yang di tandingi kebanyakanya di peratusan kaum yang sama rata. Pas hanya menang di kawasan-kawsan melayu yang secara tradisi mempunyai penyokong dari kaum melayu seperti kedah dan Kelantan.
Kemenangan parti-parti pembangkang pada PRU ke 12 sebenarnya bukanlah kerana kekuatan parti pembangkang tetapi adalah kerana rakyat sudah tidak mempunyai pilihan lain untuk memberi pengajaran kepada BN selain daripada memberi undi kepada lawan BN tanpa mengira parti yang bertanding menentang BN. Pas mengekalkan pemerintahan Kelantan dan menerajui Kedah bersama PKR. Selangor mendapat menteri besar daripada PKR dan Pulau Pinang di terajui oleh DAP. Pas mendapat menteri besarnya yang ketiga apabila Perak yang di kuasai DAP tidak boleh meletakkan wakilnya menjadi MB kerana perlembagaan Perak hanya membenarkan MB itu daripada melayu Islam. Walaupun pada awalnya DAP membantah tetapi akhirnya terpaksa akur dan menitirafkan Mohd Nizar sebagai MB Perak.
Maka di sinilah bermulanya Pakatan Rakyat dia atas kesedaran bahawa rakyat mahukan perubahan dan benteng perkauman UMNO telah berjaya di runtuhkan oleh rakyat. Orang bukan melayu yang sebelum ini terlalu takut untuk memberi undi kepada Pas kerana propaganda UMNO bahawa pas adalah sebuah parti extreme Islam telah memberanikan diri untuk mengundi Pas, begitu juga dengan orang melayu yang selama ini berperansangka buruk terhadap Dap telah memberi undi mereka kepada parti itu kecuali seekor anjing kurap di tempat aku yang telah mengeluarkan fatwa haram mengundi Dap kepada orang kampung. Pimpinan parti-parti pembangkang terpaksa akur dengan kehendak rakyat yang mahukan BN di tumbangkan walaupun keiklasan mereka di dalam pakatan rakyat masih boleh di pertikaikan.
Dalam senyap beberapa orang pemimpin Pas telah mengadakan rundingan secara sulit dengan Umno di atas nama perpaduan melayu selepas sahaja PRU yang lalu. Mereka-mereka ini telah membelakangi rakyat yang telah memberi kepercayaan kepada mereka. Mereka-mereka yang terlibat ini adalah orang-orang yang sama di dalam isu kerajaan perpaduan yang hanggat sekarang ini. Mereka mereka ini adalah orang yang bercakap soal Islam dan keyakinan kepada tuhan namun di dalam hal ini mereka seolah-olah merasakan bahawa Tuhan tidak tahu.
Seperti kata Hishamudin rais “Didalam Pas ada yang takut dengan Pakatan Rakyat kerana dasar KETUANAN RAKYAT. Dasar ini bukan dasar agama. Bukan dasar bangsa. Tetapi dasar untuk orang ramai – ertinya untuk semua – China, Melayu, India, Kadazan, Murut , Bajau dan Lain-Lain. Ertinya siapa bijak – berilmu, tidak malas, rajin bekerja – maka mereka akan berjaya.”
Pemimpin Pas yang menjuarai isu kerajaan perpaduan ini boleh saja memberi berbagai alasan untuk membolehkan atau menghalalkan perbuatan mereka kepada rakyat namun mereka sebenarnya telah mengkhianati amanah rakyat yang telah memberi kepercayaan kepada mereka. Perpaduan yang baru saja berputik bersama pakatan rakyat masih belum sempat menghasilkan buahnya telah di racuni. Mereka sanggup mengintai dahan di pokok yang selama ini menjadi parasit kepada rakyat
Keputusan pemilihan muktamar pas yang lalu telah menyaksikan kemenangan team perpaduan ini malah secara tiba-tiba setiausaha agung parti ini telah di beri kepada seorang bekas timbalan menteri sewaktu pas bersama BN satu ketika dulu. . Yang amat memedihkan lagi jika alasannya adalah demi perpaduan melayu. Umno yang sepatutnya di talkinkan di ketika saat-saat akhir riwayat hidupnya tetapi telah di beri penafasan mulut oleh golongan pro perpaduan melayu di dalam Pas ini.
Ketua pemuda Pas yang baru Nasrudin Hasan telah mengatakan perbincangan antara Pas dan Umno itu satu usaha dakwah nabi Musa kepada firaun dan bukannya bertujuan sertai umno. Dengar sememangnya enak tetapi bukankah mereka sedia maklum bahawa firaun sesekali tidak pernah menerima apa yang telah di bawa oleh Nabi Musa. Jika umno itu sudah di umpamakan seperti Firaun, masih adakah ruang untuk Umno menerima Islam sebagai dasar perjuangan mereka. Mengapakah mereka ini tidak mengambil pengajaran ketika Rasulullah di datangi oleh seorang buta seperti di awal surah 'Abasa
1. Dia (Muhammad) bermuka masam dan berpaling
2. karena telah datang seorang buta kepadanya
3. Tahukah kamu barangkali ia ingin membersihkan dirinya (dari dosa),
4. atau dia (ingin) mendapatkan pengajaran, lalu pengajaran itu memberi manfaat kepadanya?
5. Adapun orang yang merasa dirinya serba cukup
6. maka kamu melayaninya
7. Padahal tidak ada (celaan) atasmu kalau dia tidak membersihkan diri (beriman)
8. Dan adapun orang yang datang kepadamu dengan bersegera (untuk mendapatkan pengajaran)
9. sedang ia takut kepada (Allah),
10. maka kamu mengabaikannya.
11. Sekali-kali jangan (demikian)! Sesungguhnya ajaran-ajaran Tuhan itu adalah suatu peringatan
12. maka barangsiapa yang menghendaki, tentulah ia memperhatikannya


Dalam suatu riwayat dikemukakan bahwa surah ini turun berkenaan dengan Ibnu Ummi Maktum yang buta yang datang kepada Rasulullah saw. sambil berkata: "Berilah petunjuk kepadaku ya Rasulullah." Pada waktu itu Rasulullah saw. sedang menghadapi para pembesar kaum musyrikin Quraisy, sehingga Rasulullah berpaling daripadanya dan tetap menghadapi pembesar-pembesar Quraisy. Abdullah bin Ummi Maktum datang kepada Rasulullah s.a.w. untuk meminta ajaran-ajaran tentang Islam; lalu Rasulullah s.a.w. bermuka masam dan berpaling daripadanya, karena beliau sedang menghadapi pembesar Quraisy dengan pengharapan agar pembesar-pembesar tersebut mau masuk Islam padahal pembesar-pembesar Quraisy itu hanyalah mahu memperolok-olokkan Islam. Maka turunlah surat ini sebagi teguran kepada Rasulullah s.a.w.

Bukan niat untuk mentafsir surah ini mengikut sesuka hati tetapi seandainya kisah ini boleh di jadikan pengajaran kepada apa yang belaku sekarang apakah mereka yang menyokong kerajaan perpaduan ini tidak nampak di saat dan ketika orang-orang bukan Islam yang kini sedang berjinak-jinak dengan ilmu Islam tiba-tiba mereka ini lebih rela berpaling kepada pembesar-pembesar umno yang secara jelas dan terang terangan tidak mahukan Islam selama ini. Penting sangatkah bangsa melayu yang mahu mereka pertahankan sehinggakan sanggup untuk bersekongkol dengan parti melayu keparat atas nama perpaduan melayu. Apakah perpaduan tidak boleh di temui di dalam Pakatan rakyat?

Ya! Mereka ini sudah pasti mempunyai hujah untuk berbuat demikian, apatah lagi mereka-mereka ini berkemampuan untuk mengeluarkan ayat quran dan hadis bagi menghalalkan tindakan mereka. Fatwa yang telah di keluarkan sebelum ini boleh saja terbatal dengan hujah-hujah yang mungkin telah tersedia oleh golongan ini untuk membohongi rakyat.

Saudara-saudara sekelian percayalah,
Kita menentang UMNO, bukan kerana nama dia UMNO. Kita menentang Barisan Nasional bukan kerana dia lama memerintah kerajaan. Kita menentang dia ialah kerana dia mengekalkan perlembagaan penjajah, mengekalkan undang-undang kafir, mengekalkan peraturan jahiliyah. Oleh kerana itulah kita menentang mereka. Oleh kerana itulah kita menghadapi mereka. Oleh itulah kita cuba berlawan dengan mereka.
Haji Abdul Hadi Awang di Kampung Benggol,
Peradong, Kuala Terengganu pada 7 April 1981
Namun begitu Mursyidul am Pas adalah orang yang paling kuat menentang hasrat golongan pro kerajaan perpaduan ini. TG Nik Aziz telah memberi peringatan kepada golongan ini dengan berkata:
“Kalau benar Nasharuddin nak setuju (dengan kerajaan perpaduan) lebih baik dia masuk UMNO, letak jawatan timbalan (presiden Pas) dan di Bachok. Apa buat sampah, menyusahkan,” Beliau juga berkata golongan yang menjuarau kerajaan perpaduan ini hanyalah boneka Umno.


MP Shah alam yang juga YDP Pas Shah Alam juga antara mereka yang menentang usaha-usaha ini dengan mengaitkan peristiwa Perang Siffin dengan isu kerajaan perpaduan di masa kini.

Perang siffin merupakan peperangan di antara tentera Saidina Ali (KW) dan Muawiyyah. Ianya berlaku pada penghujung pemerintahan Saidina Ali. Kata Khalid samad
Pakatan Rakyat dalam keadaan sekarang, bagaikan tentera Saidina Ali yang sedang mengasak kedudukan tentera Muawiyyah iaitu UMNO/BN. Kita maju selangkah demi selangkah dan jelas dalam BN ketakutan. Tiba-tiba ada yang mencadangkan perpaduan, perdamaian! Pakatan Rakyat, seperti tentera Saidina Ali, mula berbalah sesama kita. PKR dan DAP terpingnga-pingnga dengan sebutan-sebutan ‘perpaduan’. Malah PAS sendiri pun terbahagi dua dalam menghadapi persoalan ini. Kesatuan yang terbentuk selama ini seolah tergugat dan UMNO/BN dengan segeranya menyatakan persetujuan mereka terhadap perdamaian dan persatuan yang dicadang-cadangkan.

Kata khalid Samad lagi

Yang agak pelik, dalam senario peperangan Siffin, cadangan perdamaian datangnya dari pihak yang diasak kerana hampir-hampir dikalahkan. Dalam keadaan kita sekarang, perdamaian dicadangkan oleh kita yang sedang mengasak yang hampir-hampir menang! Dengan itu akan terlepaslah peluang untuk mencapai kemenangan yang muktamad!

Pesoalan dari tajuk artikal ini adalah apakah Pas juga sebuah parti ultra melayu seperti Umno? Mungkin yang tersurat ini jawapannya TIDAK tetapi mungkin juga yang tersirat itu jawapannya YA! Yang pastinya di dalam senarai AJK Pas Pusat kini sudah tidak ada lagi bangsa lain selain melayu. Tiada lagi yang bernama Tan Abdullah. Lim Abdullah juga tidak di beri kepercayaan daripada perwakilan untuk menjadikan parti islam ini sebagai parti bukan melayu. Yang tinggal hanyalah Mydin, itu pun mungkin di dalam kad pengenalannya status bangsanya bukan lagi India tetapi melayu.

Sosialis Hijau
http://greensocialis.blogspot.com

1 ulasan:

Sosialis Hijau berkata...

sorry koboi, aku edit artikal di atas tapi jgn takut hang boleh komen dengan no talipon aku tu lagi. aku tak band punya sebab aku orang berani dan gagah.. kah kah kah hang nak sembangs exs ka? boleh nanti aku foward sms lebai sex yang hang kata nama mat zan tu kat hang... tentu hang teruja.. kah kah kah.. aku tau hang dsh kecut perut.... oya nanti hang boh balik no talipon aku tu tau... k koboi jumpa lagi.. kah kah kah. koboi takut kat orang mati pucuk kah kah kah....