THE INTERNATIONALE

free counters
COUNTER THE INTERNATIONALE INI MULA BEROPERASI PADA 17 DECEMBER 2009

AHLI KELAB SOSIALIS HIJAU

JIKA PAS JOIN UMNO ADAKAH ANDA AKAN

PANAS !! Nantikan siri-siri Pendedahan Jahat Mereka

Khamis, 17 September 2009

SALAM AIDUL FITRI DARI PEJUANG KEMERDEKAAN TANAH AIR

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI MAAF ZAHIR DAN BATIN DARIPADA SOSIALIS HIJAU

Assalamualaikum,

Salam aidulfitri kepada semua peminat setia blog Sosialis Hijau. Semoga sentiasa dirahmati Allah kehidupan kita seharian. Selamat terus menjalani saki baki ibadah puasa yang tidak berapa hari lagi.

Ramadhan yang bakal berlalu sudah pasti akan meninggalkan kesan yang mendalam bagi kita yang mengerjakan segala amalan dan meninggalkan segala tegahan yang maha Esa. Sudah pasti selepas dari ini kita sudah tidak akan berpeluang lagi untuk mengerjakan solat tarawikh sehinggalah ramadhan yang akan datang, itu pun jika masih di beri kesempatan untuk kita terus hidup di atas dunia ini.

Syawal yang bakal menjelma pula adalah satu anugerah kepada kemenangan kita dalam menunaikan perintah Allah tanpa punyai sifat hipokrit. Kita terus berpuasa walaupun kita boleh tidak berbuat demikian jika kita mahu. Tiada siapa yang tahu jika kita tidak berpuasa tetapi atas keyakinan bahawa masih ada yang tahu segala perbuatan kita, kita tidak makan walaupun di belakang orang. Inilah sifat yang harus di bawa di luar ramadhan. Keyakinan bahawa Allah melihat apa yang kita lakukan sepatutnya berterusan hingga syawal dan bulan seterusnya.Walau pandai sebagaiman sekalipun kita berlakun dengan pakaian islam, ianya tidak akan kekal lama. Di depan orang kita tunduk warak tapi di belakang orang sms lucah kepada perempuan bagaikan terlupa kiraman katibin berada di sisinya. Semoga perangai hudoh seperti ini akan terhindar dari kita.

Di kesempatan ini saya menghimpun sepuluh jari memohon ampun dan maaf atas segala keterlanjuran yang telah saya lakukan sama ada yang di sengajakan atau yang tidak di sengajakan. Sesungguhnya kita sebagai manusia sudah pasti tidak akan terlepas daripada segala kelemahan dan kesilapan.

Di dalam blog ini juga saya secara terang memohon ribuabn kemaafan kepada insan-insan berikut :

1. Buat ibu yang mengandung selama 9 bulan
2. Buat isteri yang tersayang
3. Buat anak-anak Syukry, Lyana, Aqil, Amrozi dan Fadhil Noor.
4. Buat kakak aku Liza, Ina, dan Kak Teh, serta keluarga mereka
5. Buat kawan-kawan yang cerdik-cerdik. Kawan kawan yang tidak sama sekali dapat di perbodohkan oleh Dajal dan barua-baruanya. Lu orang semua memang kawan sejati. Maafkan aku kerana hampa selalu kena belanja aku. Sudah lama suara ini tidak di uji bakatnya.
6. Buat teman-teman seperjuangan yang berAgama islam dan bukan beragama Islam. Gua mohon maaf sama Lu orang semua. Hidup tanpa perjuangan ibarat mati yang belum mati.
7. Buat semua pembaca bloq ini maafkan aku kerana tiada tapisan bahasa dalam tulisan aku di bloq ini.
Long list are fucking boring.....
8. Dan yang paling istimewa ucapan hari raya aku tujukan khas buat rakan-rakan di perkampungan Shukirin Thailand. Sesunguhnya perjuangan teman semua adalah inspirasi buat kami di sini. Percayalah kami adalah penyambung mata rantai perjuangan anda disini. Maafkan aku kerana aku adalah yang pernah termakan propaganda penjajah mengatakan anda semua adalah penganas. Percayalah kebenaran pasti datang.

Akhir kata aku ucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI KEPADA SEMUA. MAAF ZAHIR DAN BATIN.

ALLAHU AKBAR ALLAHU AKBAR ALLAHU AKBAR

Semoga ramadhan yang bakal berlalu akan meninggalkan kesan ketakwaan kepada kita.

Di sini juga saya mengambil kesempatan untuk menjemput semua lawan dan kawan untuk ke rumah saya pada hari raya kedua jam 3 – 5 petang. Cumanya hari raya tahun ni tak buat besar kerana bajet ciput. Tahun lepas pasal PRK Permatang Pauh dan aku dapat durian runtuh RM6k bolehlah buat makan macam2. tahun ni dah tak ada. Apa pun harap semua sudi bertandang ke rumah saya.

Untuk menyenangkan semua datang ke rumah saya di bawah ini saya sediakan plan kerumah saya.

SOSIALIS HIJAU

PETUNJUK JALAN KE RUMAH AKU….

Bagi yang mahu datang beraya ke rumah aku di bawah ini aku sertakan petunjuk jalan untuk sampai kerumah aku. Petunjuk ini adalah bertujuan untuk anda tidak sesat jalan kerana kampong aku berada di dalam hutan…

Selamat Datang Ke Kampung Tok Longkang.

Bila anda berjumpa Tong sampah tepi longkang ini… ianya menandakan anda telah sampai ke permulaan jalan masuk ke kampong ku yang di beri nama Kampung Tok Longkang.

Kemudian anda akan berjumpa longkang yang telah di baiki yang sebelum ini runtuh. Inilah hasil kerja keras Wakil Rakyat di sini Yang Berhormat Ong Long Kang. Kejayaan membina semula longkang yang runtuh ini adalah satu-satunya mercu tanda kegemilangan YB Ong Long Kang sejak menjadi wakil rakyat 2 tahun yang lalu.

Anda akan melalui bawah jambatan ini tapi berhati-hati kerana kadang-kadang di bawah jambatan ni ada penunggu…lebih-lebih lagi time orang pi sembahyang jumaat Penunggu Longkang!!

Haaa kini anda telah tiba di Kampung ku, Kampung Tok Longkang. Tengok berapa banyak papan tanda menyambut anda ke kampong ku yang indah nan longkang ini. Ini adalah tanda kerajaan perpaduan PAS dan UMNO akan bermula di kampong ku.

Masuk sikit ke dalam kampong anda akan berjumpa jalan yang macam longkang ini. Anda jangan keliru. Inilah hasil kretif YB Ong Long Kang mencipta longkang daripada jalan. Canggih tak??

Di sepanjang jalan masuk ke rumah aku anda akan di indahi pandangan dengan permandangan yang menghijau ini. Atas sebab tebalnya hutan di kampong ku maka dengan sebab itulah aku terpaksa memberi petunjuk agar anda semua tidak tersesat. Perlu di ingatkan ini bukannya hutan kampong. Hutan Kampung terletak di Kubang pasu tapi ini adalah kampong hutan. Kena pandai beza tu….

Di dalam hutan ini pulak anda akan di pamerkan benda ini. Ini satu lagi mercu tanda kampong ku yang bersih lagi berseri….nak buang sampah buang saja dalam hutan tepi jalan.

Haaaa kini anda telah sampai ke kemuncak petunjuk ke rumah ku… Jika anda tidak berjumpa rumah ini anda pasti tidak akan sampai ke rumah aku. Inilah rumah sahabat baik ku yang alim lagi warak saudara Mohd Zan Bin Durany. Jika anda tak jumpa rumah ini anda boleh tanyakan siapa saja yang anda temui di manakah rumah sahabatku saudara Mohd Zan Durany. Beliau juga adalah pengerusi Pasti Kampung ku dan merangkap AJK Pasti Negeri Pulau Pinang. Anda jangan risau akan tersilap rumah kerana tiada rumah yang sebersih ini di kampong ku melainkan hanyalah rumah saudara ku MohdZan Bin Durany. Keindahan rumahnya adalah tanda kebersihan yang ada di dalam hatinya. Sehingga kini kami masih sangsi baja apakah yang di gunakan olehnya bagi menyuburkan tanaman di sekeliling rumahnya. Sehingga kini kami hanya membuat rumusan kerajinan + sifat kebersihan + kesenian yang di amalkan olehnya adalah salah satu sebab pokok-pokok itu membesar dengan suburnya.

Tu diaaaa .. ni baru longkang rumah aku..Maknanya anda sudah sampai ke rumah aku. Longkang ni namanya longkang ayaq acaq. Terima kasih wakil rakyat kami YB Ong Long Kang Kong kerana begitu perihatin dengan nasib rakyat..

Haaa kat depan longkang ni la rumah aku…

Selamat datang berhari raya ke rumah ku di kampong Tok Longkang.

Sosialis hijau

PROTON WIRA LAMBANG KEMEWAHAN

Tengahari tadi sewktu aku hendak mengambil anak aku, dia beri tahu yang guru besar nak jumpa aku. Time tu aku dressing smart la sikit. Anak aku suruh aku balik tukar baju dulu sebab katanya cikgu nak bagi duit bantuan. Aku pun balik tukar baju lekeh sikit untuk menandakan aku adalah layak menerima bantuan. Masa jumpa dengan Penolong Kanan dia Tanya aku “kerja apa?” Aku kata aku jual nasik lemak. “Harga berapa?” “6kupang” jawabku. “Macam mana berniaga ok ke?” “Sekarang susah sikit sebab ramai yang berhenti kerja.. boleh cukup makan je kata ku”. “Haa ini duit untuk you punya anak beli baju raya” katanya. “Ok” jawabku ringkas. “Wahh banyak suka dapat ini Ang Pau.. Raya pun sudah dekat” katanya pada ku. Aku tak jawab apa. Aku akhiri dengan ucapan terima kasih cikgu.

Amboi cikgu ni mentalitinya macam ketua pemuda Pas Batu Kawan. Pandang lekeh betul kat aku sebab aku ni miskin.. Tapi tak pa RM punya pasai dia nak kata apa mampuih pi kat dia janji RM masuk.

Itu cerita anak aku yang bersekolah cina. Semuanya free. Kelas tambahan free, pakaian free, computer free, makan free, duit lagi RM700.00. Puas hati betui hantaq pi sekolah cina. Anak aku ni tak suka kalau aku pakai kemas-kemas bila ke sekolahnya sebab nanti cikgu kata aku ni senang dan nanti tak dapat RM lagi.Anak aku yang sorang lagi pun dapat biasiswa juga. Setahun RM800.00. Kira ok le tu…

Yang aku nak cerita ni pasai anak aku yang darjah 3 tu. Sebelum ni dia dapat RM500.00 dan pakaian sekolah. Tapi tahun ni dia aku tukarkan sekolah. Guru besar Tanya dia abah kerja apa? Dia kata aku kerja………. (sedangkan dalam borang tulis kerja jual nasik lemak) guru besar Tanya lagi “abah pakai kereta tak?” Anak aku menjawab “pakai.” “Kereta apa?” Tanya guru besar lagi. “Kereta Wira” jawab anakku ringkas. “Ok awak boleh balik kelas”

Tahun ni anak aku yang ni dah tak dapat apa-apa lagi bantuan. Mungkin kerana guru besar merasakan aku sudah tidak layak lagi menerima bantuan. Kerana apa? Kerana aku pakai kereta wira. Nampaknya kereta wira yang kalau aku jual tu Cuma laku dengan harga tak sampai RM10ribu sudah boleh di anggap sebagai kereta mewah, maka aku kini telah di ketegorikan sebagi seorang yang kaya raya. kaya raya sehinggakan aku mampu membeli kereta mewah proton Wira.

Sosialis Hijau

PELURU MENGENA SASARAN

Petang tadi anak aku ajak aku pi Long Wan kedai pakaian untuk orang miskin macam aku ni. Aku terjumpa dengan sesorang yang amat penting dalam salah satu organisasi Pas Pulau Pinang. Sebenarnya aku dah 3 kali berjumpa dengannya tapi aku buat-buat tak nampak je. Kali pertama aku jumpa kat pasar malam. Aku kelencong kot lain tapi tersempak pulak dengan isteri aku. Aku jampuk sikit2 time dia dan bini aku dok bersalam tu. Kali kedua aku jumpa dia kat bazzar Perda, Dia dengan hubby dia, aku senyum je.. Kali ni aku terserempak pulak kat kedai Long wan ni. Dia kata kenapa tak pi masa …………….. Aku kata…. Ntah aku kata apa aku dah lupa. Dia kata nanti jangan masuk blog pulak. Ehhh You pun buka blog I ke? Baru 2 3 hari buka blog You. Dia terus tanya betul ke cerita Lebai tu atau hanya rekaan? Aku jawab tunggu saja… hanya masa yang akan menentukan betul atau salah cerita tentang lebai itu. Last dia minta jangan buat cerita pasal perjumpaan yang kebetulan ini dalam blog aku. Aku kata takkkk. Aku minta no hp dia dan kami pun buat hal masing2.

Nah sekarang tujuan utama bloq ni di wujudkan sudah pu sampai kepada sasarannya. Bila seorang ……………….. telah membuka bloq aku ini adalah kejayaan ku yang boleh di raikan. Sama ada mempercayainya atau tidak itu adalah perkara kedua. Bloq ini masih belum sampai kepada penghujungnya lagi. Masih banyak peluru yang mahu aku taburkan di serbannya dan janggutnya. Tunggu sajalah.

Kita lihat saja sampai bila Lebai ini nak berlakon dengan menjadikan janggut dan kopiahnya sebagai topeng. Kawan aku Mak geduak pun kini dah pindah ke juru. Anaknya pun dah bertukar ke Pasti Juru. Apakah Lebai merasakan kebiadabannya menganggu tunang dan isteri orang boleh di lindungi sampai selama lamanya? Apakah dia merasakan guru Pasti Juru tak akan bertanya apa2 pada isteri mat geduak?

Belum sampai masanya untuk aku sebut nama-nama mereka yang boleh menjadi saksi terhadap kelakuan Lebai sexs ini di dalam blog ini. Tapi dia harus tahu semua sms yang dia hantar kepada Guru Pasti yang bernama azizah telah guru ini tunjukan kepada aku. Apakah dia tak tahu bahawa azizah sudah bertunang? Apakah ini cerita bohong. Sila nafikan wahai lebai. Sila nafikan yang kamu tak pernah berSMS lucah dengan salmi. Kemarin kamu boleh berlakon tapi sampai bila????

Sosialis Hijau.

PS : Buat orang yang aku jumpa di Long Wan tadi, aku nak minta sori sebab ceritakan perjumpaan ini dalam bloq ini. Apapun terima kasih kerana telah menjadi salh seorang yang setiap hari mesti nak buka bloq ini.

Selasa, 15 September 2009

KRONOLOGI PERJUANGAN BERSENJATA ANTI-BRITISH


Penandatanganan 3 pihak - Kerajaan Malaysia, Kerajaan
Diraja Thailand dan PKM pada 2 Disember 1989 telah
menamatkan konflik bersenjata yang memakan masa
selama 41 tahun (1948 -989)


April 1930
  • PKM didirikan di Kuala Pilah Negeri Sembilan. Matlamat perjuangan: lawan imperialisme untuk pembebasan nasional. Semboyan: pembebasan nasional
Mei 1937
  • KMM didirikan, di Kampung Baru, Kuala Lumpur. Matlamat perjuangan: Kemerdekaan tanah air. Semboyan: merdeka
1941
  • Jepun ceroboh Malaya
  • British adakan latihan singkat latih kader PKM (atas desakan PKM)
1942
  • PKM mendirikan Rejimen 8 Rejimen Tentera Anti-Jepun Rakyat Malaya (TAJRM).
  • Mustapha Hussein atas nama KMM menuntut Jepun memberikan kemerdekaan
  • KMM diharamkan oleh Jepun
Mei 1945
  • PKMM didirikan di Ipoh, Perak, kemudian berpindah ke Kuala Lumpur. Matlamat perjuangan: meneruskan cita-cita KMM, berjuang untuk kemerdekaan tanah air. Semboyan: Merdeka
  • Sayap Pemuda: API kemudian PETA
  • Sayap Wanita: AWAS
  • Sayap buruh: Kesatuan Buruh Melayu
  • Sayap Tani: Barisan Tani Malaya
Ogos1945
  • 1945 Jepun menyerah diri, kerana pengkhianatan ejen dalam selimut Lai Te, penjajah British kembali semula ke Malaya.
  • PKM membubarkan pasukan TAJRM
1946
  • Abdullah C.D. dan pimpinan tinggi PKMM pindah ke Kuala Lumpur, menginap di Rumah Merdeka dengan bantuan Sutan Djenain.
  • Abdullah C.D. dirikan Jabatan Kerja Melayu PKM.
  • UMNO didirikan. Matlamat perjuangan: Membela Kepentingan bangsa Melayu. Semboyan: Hidup Melayu
1947
  • Kongres Serantau Asia di New Delhi. Bincangkan soal kemerdekaan tanah-tanah jajahan dan setengah jajahan. Rombongan Malaya - Dr. Burhanuddin, Ganapaty, Miau Siau, Abdullah C.D. Salleh Daud atas nama kesatuan buruh dan PKMM, Ibu Zain atas nama wakil bebas.
  • penjajah British menelurkan Malayan Union. UMNO mempelopori perjuangan.
  • Barisan Bersatu Putera Amcja ditubuhkan – mengemukakan 10 fasal perlembagaan rakyat untuk sebuah negara merdeka.
Feb. 1948
  • Penjajah British menelurkan Persekutuan Tanah Melayu. Tuntutan kemerdekaan dari PUTERA – AMCJA diketepikan
Mei 1948
  • Abdullah C.D., Dr. Burhanuddin dan Ahmad Boestamam mengadakan pertemuan sulit , memutuskan perjuangan kemerdekaan harus menempuh 2 cara serentak – perjuangan massa dan perjuangan bersenjata.
Awal Jun
  • Sekolah Parti Kem SeMalaya di Lubuk Kawah, Temerloh, Pahang, persiapan melancarkan perjuangan bersenjata menentang penjajah British.
Pertengahan Jun 1948
  • Penjajah British mengistytiharkan Undang-Undang Darurat. Semua parti-parti yang berjuang untuk kemerdekaan diharamkan. Parti2 itu ialah: PKM, PKMM, API/PETA, AWAS, BTM, Hisbul Muslimin, Kesatuan2 Buruh dan lain-lain. Pemimpin gerakan kemerdekaan ditangkap. Antara mereka ialah Ahmad Boestamam, Pak Sako,Kamarulzaman Teh, Rashid Maiadin, Abdullah C.D., Ustaz Abu Bakar Al-Baqir dan ramai lagi.
  • PKM melancarkan perjuangan bersenjata. 8 Rejimen pasukan TAJRM dipulihkan semula.
  • aktivis PKMM, API, AWAS, Barisan Tani berundur ke hutan bentuk pasukan gerila
1 Februari 1949
  • PKM merasmikan pasukan gerila anti-British sebagai TPNM.
21 Mei 1949
  • Abdullah C.D. mendirikan Rejimen Ke-10 di Kerdau, Temerloh, Pahang.
1950
  • Tunku Abdul Rahman ambil alih UMNO – memulakan perjuangan untuk kemerdekaan, semboyan Hidup Melayu dibubah menjadi Merdeka. Semua parti politik berjuang utk kemerdekaan – UMNO dan perjuangan bersenjata.
1953
  • peperangan yang berlangsung menyebabkan penjajah British terlepur dalam rawa-rawa perang yang tak bertepi.
  • Akibat dari perang tersebut, penjajah British menerima pukulan yang teruk dibidang ekonomi, politik dan militeri.
  • sebahagian pasukan Rejimen Ke-10 dipindah ke kawasan sempadan.
1955
  • Perundingan Baling, antara PKM dan Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu. Tunku memaksa PKM menyerah diri dan menerima syarat penjajah British. PKM menolak dengan tegas di atas dasar tidak adil dan tidak menasabah.
  • PKM meneruskan perjuangan bersenjata. Berlangsunglah perang dalam negeri.
31 Ogos 1957
  • British mengiktiraf kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu tetapi tetap mengawal bidang ekonomi dan ketenteraan.
1988
  • perundingan tingkat rendah antara Abdullah C.D. dan Ghafar Baba. Kedua-dua pihak telah mengenal tititik persamaan untuk menamatkan peperangan.
1989
  • perundingan tingkat tinggi antara PKM, Kerajaan Malaysia dan Kerajaan Diraja Thailand
2 Disember 1989
  • Upacara penandatanganan persetujuan damai 3 pihak di Haadyai. Selatan Thai Perjuangan bersenjata ditamatkan, pasukan TRM termasuk Rejimen Ke-10 dibubarkan dan semua senjata dimusnahkan.

JALAN JALAN CARI MAKAN 150909

Hari ni aku pusing2 kat Sungai petani. Aku terjumpak 2 benda yang aku rasa aku nak ambil gambar.

Gambar pertama yang ini :-

Papan ucap selamat Hari Raya oleh UMNO. Depa boh muka ketua-ketua cawangan kat situ… Tengok betul betul muka depa….. Ada tak adik beradik hampa?

Gambar kedua yang ini:-


Aku tak tau ni bendera apa? Bendera parti ka bendera negeri? Yang pastinya bendera ni Cuma 1/3 daripada saiz bendera biasa. Nak kata bendera Pas, warna dah betul hijau tapi bulannya tiada pulak. Munkin bendera parti baru kot… Parti mat Zan Lebai Pemalas….

Sosialis Hijau

Isnin, 14 September 2009

KAMPUNG TANJUNG TOKONG SELEPAS KG BUAH PALA

110909

Malam ni aku Teh, Sook Hwa dari Jerit, seorang siswi USM Pie Lin dan seorang penduduk Kg Buah Pala (aku terlupa nama dia) ke Tanjung tokong untuk bertemu dengan Persatuan Penduduk di situ bagi membincangkan isu pengusiran paksa kerajaan BN di bawah UDA terhadap kampong warisan melayu ini. Kami di sambut oleh pengerusi Cikgu Salleh iaitu pengerusi persatuan penduduk di situ. Turut hadir dalam perjumpaan ini adalah Mr Garry iaitu pengerusi Parti Rakyat Malaysia(PRM) Pulau Pinang.

Kami telah di beri taklimat oleh Cikgu salleh tentang asal usul kewujudan perkampungan Tanjung Tokong. Menurutnya asal nama Tanjung Tokong adalah Tanjung Dato Kong. Tokong bukan membawa maksud berhala tetapi berasal daripada nama individu yang benrnama Dato Kong. Pihak British telah menukar nama Dato Kong kepada Tokong bagi mengambarkan kepada generasi kini bahawa kawasan itu bukanlah satu kawasan melayu. Kawasan ini telah di serahkan kepada UDA pada tahun 1971 bagi membangunkan kawasan perkampungan ini tanpa menjejaskan tradisi perkampungan warisan ini.

Menurut Cikgu Salleh kawasan Tg Tokong ini telah wujud sejak 200 tahun lalu iaitu sebelum terserahnya Pulau Pinang kepada British oleh Sultan Kedah. Pada tahun 1974 kawasan ini telah di anugerahkan kepada UDA oleh kerajaan BN pimpinan Razak Hussin pada ketika

Menurut cikgu salleh penduduk telah di minta untuk keluar dari perkampungan ini bagi tujuan projrk pembangunan yang akan di bina di sini. Penduduk telah di tawarkan saguhati sebanyak RM1ribu jika mahu keluar dan tinggal di sebuah rumah panjang yang telah di sediakan. Wang saguhati sebanyak 1ribu ini hanya akan di beri setelah penduduk merobohkan sendiri rumah mereka. Sehingga kini 20 buah keluarga telah pun berbuat demikian.

Menurutnya lagi Persatuan Penduduk yang di tubuhkan pada tahun 1981, pada awalnya mendapat sokongan padu daripada penduduk Tg Tokong tetapi hasil dari propaganda yang telah menyusup kedalam perkampungan itu akhirnya penduduk kini telah berpecah belah. Ramai penduduk yang tertarik dengan janji-janji yang di berikan oleh pihak pemaju. Yang lebih memualkan lagi cawangan Pas di situ sanggup bersekongkol dengan Umno menyokong pengusiran paksa ini.

Apabila tiba di kampong tg Tokong anda akan dapat lihat sebuah bilik gerakan yang mengabungkan Pas dan Umno disitu. Lebih hebat lagi mereka bertindak seperti Umno dengan menyonteng pintu pagar Rumah Cikgu Salleh dengan cacian dan makian. Mereka ini bercakap soal Islam tetapi perbuatan macam Syaitan.

Apakah kesudahan cerita perjuangan segelintir penduduk di sini di dalam mempertahankan hak mereka. Apakah nasib mereka akan menjadi sep[erti nasik penduduk Kg Buah Pala? Siapa pula yang akan datang di saat semua rumah akan di robohkan untuk memberitahu meeka adalah Hero? Kita nantikan saja nanti.

Sosialis Hijau.

Kain Rentang di hadapan Bilik Gerakan Persatuan Penduduk yang meminta PM campur tangan.. Itulah peliknya mereka masih menaruh harapan kepada laki Rosmah nenen 5kg.


Surat daripada peguam UDA menyatakan kepada penduduk bahawa mereka adalah setingan.

Ini kerja orang pengecut. Orang pengecut sememangnya tak berani berhadapan. Di belakang mereka maki hamun orang tapi bila berdepan terselahlah sifat kemunafikan mereka.

Yang Botak tu adalah Pengerusi Parti Rakyat Malaysia (PRM) Pulau pinang. Beliau juga adalah satu-satunya ahli pembangkang dalam Persatuan Bolasepak Pulau Pinang (FAP) dulu kini dan selamanya.

Pengerusi Persatuan Penduduk Cikgu Salleh

Anwar juga adalah salah seorang yang terlibat dalam projek pengusiran paksa penduduk Tg tokong ketika menjadi Pengerusi Perhubungan Umno Pulau Pinang dulu.

Setiausaha Persatuan Penduduk sedang menunjukan plan kawasan Tg Tokong yang di usir secara paksa oleh Uda.

UPIK ABU DAN LAURA DI BANDAR PERDA BUKIT MERTAJAM.



Hampa kenal tak Opie dan Laura? Haa Lebai Sexs mesti kenai punyalah pasai dia pekerja menonton TV sepenuh masa. Opie dan Laura adalah cerita Indon yang di tayangkan di TV3 setiap hari jam 2.30 petang. Kalau hampa nak kenal dengan lebih dekat lagi Opie dan Laura hampa mai la melawat di Bandar Perda time malam dari jam 7 sampai 3pagi. Kat sini hampa boleh jumpak lebih lagi daripada Opie dan Laura.

Bandar Perda adalah sebuah penempatan yang terletak di Daerah Seberang Perai Tengah. Bandar ini di bina atas rampasan tanah oleh kerajaan UMNO/BN terhadap sawah milik orang melayu dengan pampasan yang di persetujui sebulat suara oleh orang melayu yang berfahaman Pas dan Umno pada ketika itu. Kepala kepada perompak tanah rakyat ini adalah Anwar Ibrahim iaitu pengerusi Perhubungan UMNO Pulau Pinang pada ketika itu. Antara tujuan lain di wujudkan penempatan di sini adalah untuk menambah undi Anwar yang pada ketika itu menjadi ahli parlimen BN di sini. Timbalan ketua Menteri pada ketika itu yang juga telah di kenali sebagi Mr 10% adalah barua kepada Anwar dalam merampas tanah orang melayu di sini.

Kini kawasan sawah ini telah pun menjadi Bandar yang di namakan dengan nama Bandar Baru Perda. Di dalamnya adalah One Stop Centre. Nak apa semuanya ada. Nak makan… ada…. Nak minum…. Ada…. Nak Pakaian…. Ada… Nak karoke …. Ada….. Nak Disko ada… Nak snooker .. ada… Nak betina pun ada… Yang tak dak hanyalah Lebai Zan dan bonekanya saja.. Kenapa depa tak dak?? Sebab gang aku ramai kat situ… Lagi pun Lebai Zan yang juga merangkap ajk PASTI NEGERI PULAU PINANG (Bold ayat ni bagi orang baca.. nanti boleh depa repot polis… Lama aku dok tunggu polis mai ambik aku) mana suka tempat2 yang banyal pompuan pakai baju tetek membonjol.. Mat Zan Durany ni dia Cuma suka main sms sexs dengan tunang orang je tapi hatinya baik

Di bulan puasa ni Bandar Perda cukup terkenal dengan bazaarnya. Yang paling popular adalah gerai-gerai yang menjual pakaian terpakai atau di kenali dengan Bundle.. Anda jangan salah anggap dengan pakaian terpakai ini. Pakaian terpakai di sini adalah pakaian yang berjenama yang boleh di jual dengan harga ribuan ringgit Malaysia.
Dan yang paling menarik di sini ialah kehadiran Upik Abu dan Laura yang selalu mengunjungi kawasan perniagaan ini. Mereka ini umpama artis. Pakaiannya bukan saja menjolok mata tetapi membuat terasa zakar ingin menjolok (Perkataan zakar adalah perkataan yang lembut di gunakan oleh MOHD ZAN BIN DURANY.. PENGERUSI PASTI KAMPUNG TOK PANJANG ketika berSMS sexs dengan seorang tunang orang yang bernama SALMI..)

Siapakah anak gadis ini? Mereka adalah anak dara saudara kita… mereka adalah anak yang tak ada dara saudara kita….Mereka adalah janda-janda saudara kita… mereka adalah isteri –isteri saudara kita…. Mereka adalah ibu-ibu kepada saudara kita…. Mereka adalah nenek-nenek kepada saudara kita… Mereka juga mungkin anak, isteri dan ibu kita. Mereka ini dari keluarga orang Pas… mereka ini adalah dari keluarga orang Umno.

Mereka berpakaian seperti Upie dan Laura kerana mahu mereka di lihat dengan penuh nafsu oleh kita… Mereka mahu memperagakan buah dada mereka yang membesar dan berlurah itu kepada kita.. Mereka mahu memberitahu dunia bahawa walaupun bapa-bapa mereka ini berserban dan berjubah tapi sebenarnya bapa-bapa mereka sporting.. Bapa2 mereka tak kisah kalau mereka berpakaian begitu. Asalkan sokong parti Islam semuanya sudah selesai.. Anak isteri tak tutp aurat pun taka pa kerana mereka berada dio jalan yang lurus…

Oleh itu sesiapa yang nak tengok buah dada percuma anak orang Pas dan UMno datanglah ke Bandar Baru Perda Bukit Mertajam. Kat sini ada anak dara orang Pas dan Umno yang sebijik macam Opie dan Laura..

Sosialis Hijau

090909 HARI RADIO SEMALAYSIA

Hari ini adalah hari yang telah di istiharkan sebagai Hari Radio Semalaysia. Malaysia adalah Negara ketiga yang menyambut Hari Radio di dunia ini walaupun sebenarnya Hari Radio ini telah di mulakan di America pada tahun ntahhhh.

Seperti biasa di setiap pagi aku pasti tidak ketinggalan untuk mendengar Sinar FM yang di acarakan oleh Trio Sinar Pagi iaitu Saleh Yaakop, Raja Azura dan Khairil Rashid. Trio ini memang gila-gila dan sejak mereka mengantika Halim Othman Sinar Pagi kini telah menduduki carta teratas dalam hit rancangan radio pagi…. Oppp dok promosi apa pula aku ni…

Sebenarnya apa yang hendak aku ceritakan di sini adalah semperna sambutan Hari Radio Semalaysia, Sinar FM telah menjemput DJ2 veteran yang pernah menjadi DJ di RTM pada suatu ketika dahulu. Aku nak cerita tentang seorang DJ veteran yang bernama Kak Yong. Bagi mereka yang kini berumur 30 tahun ke atas pasti mengenali Kak Yong iaitu seorang pengacara rancangan kanak-kanak di RTM pada satu ketika dulu. Suara Kak Yong begitu meluruhkan jantung yang mendengarnya, masih tak ubah seperti 20 tahun yang lalu. Mungkin mereka yang tak mengenali Kak Yong jika mendengar suaranya akan mengatan umurnya di sekitar 20an. Aku sendiri terpikir berapakah umur Kak Yong sekarang? Rupa-rupanya usianya telah mencecah 54 tahun. Dah jadi nenek kebayan tapi suaranya seperti anak dara sunti.

Bila mengetahui umurKak Yong 54 tahun, aku mula terbayang wajah Kak Yong terkini. Aku bayangkan orangnya sudah pasti gedempol dan mungkin kini sudah bertudung. Aku terus membuka web Sinar FM untuk menyaksikan sendiri wajah Kak Yong terkini…Alamak tersasar apa yang aku bayangkan, rupa-rupanya kak Yong ini masih slim dan tidak bertudung… Mungkin daya imaginasi aku tidak sehebat Mohd Zan Durany atau lebih di kenali sebagai Lebai Sexs pengerusi Pasti kat kampong aku (Repot polis cepat… ini fitnah yang telah menjatuhkan nama Pasti)

Haa pointnya bukannya aku nak cerita pasal Kak Yong tapi aku nak cerita pasai orang pompuan dah tua pun tak reti-reti nak tutup aurat lagi. Kesian la kat laki hampa yang dok sembang bab Islam tapi bini depa tang kedada lagi kat depan rumah. Laki hampa ni orang lain semuanya tak betul…. Orang lain semuanya sesat… Umno kapiaq….Orang dengaq mesti hebat laki hampa ni. Aduh bila orang pi rumah bini dia tak tutup aurat… kesian kat dia…

Ni la cerita pejuang Islam…. Ni la cerita pasai nak tegakkan Negara islam… Ni la cerita pasai hanya penyokong parti mereka yang masuk syurga… Mereka umpamakan diri mereka seperti nabi Noh dan Nabi Lut kerana anak isteri tak mahikan Islam. Mereka sebenarnya tidak sedar mereka adalah jantan dayus. Jantan yang tak mampu untuk membuat perubahan dalam keluarga. Jantan yang takutkan bini tak kena tempat.

Mungkin inilah sebabnya Lebai Sexs kat kampong aku tak menikah lagi. Mungkin masih belum ada wanita yang termampu untuk mengisi hatinya yang suci itu. Namun begitu bersyukurlah kerana sehingga kini belum ada wanita yang sanggup menjadi bahan uji kajinya… Ntah lah anak sapa yang akan malang nasibnya bakal menjadi bahan uji kaji Lebai Sexs kampong aku.

Sosialis Hijau.
6/9/09

Hari ini aku ada di Baling. Tengahhari tadi aku berjumpa dengan Cikgu Ki Adun Pas Kuala Ketil. Masa aku kenal YB Cikgu dulu Ki beliau masih menjadi pengetua SRIDU di Baling. Hari ini aku jumpa dia, dia dah jadi wakil Rakyat. Dulu aku takmau ambik gambaq dengan dia pasai dulu dia tak glamer tapi hari ni aku ajak dia ambik gambaq dengan aku pasal dia dah jadi YB.


Bersama ADUN Kuala Ketil cikgu Ki di Pejabat Pemuda Pas Baling.

Petang tu aku ronda Pasar Ramdhan kat Kupang. Best jugak pasar Ramadhan kat sini. Kalau kat rumah aku, aku tak pernah pi pun. Bukan pasai apa aku ni kan dah ada bini dan bini aku pulak pandai la pulak masak memasaknya jadi tak perlulah nak perabih duit pi membeli kat pasar ramadhan yang makanannya sikit punya mahal tu. Tapi kat Baling ni lain sikit. Makanan kat sini murah-murah. Kuih masih di jual dengan harga 4biji 1RM. Yang bestnya murtabak punya la nala baru RM1. Mana nak cari kalau kat negeriku yang ku cinta Pulau pinang tu.


Kalau kat penang murtabak macam ni punya saiz mau la kena RM3.50 tapi kat sini hanya RM1.00. Bila nak kaya bang…. Tapi ok gak boleh la orang susah macam aku ni beli 5 bijik.

Sembahyang terawikh kat sini walaupun di buat 20 rakaat tapi imamnya stedy bro. Tak la macam sesetengah imam yang speed metal cakap lu. 10 tahun yang lepas aku ingat lagi dengan seorang Imam yang aku panggil Pak Lah saja kat Masjis Kg Tawar di sini. Orangnya sudah lanjut usia. Di ketika itu tazkirah masih baru popular di sekitar masjid tertentu sahaja. Imam Lah ini selepas 10 rakaat sunat terawikh akan bangun dan akan beri tazkirah selama 5minit. Tazkirahnya cukup berkesan kerana ianya menyentuh isu setempat. Tak perlu masjid nak pikir nak bayar berapa padanya. Apa kata hampa try tengok panggil Ustaz yang dok sembang bab jihad tu lepas tu time salam hampa salam tangan kosong je. Cuba Try Test…………

Khamis, 10 September 2009

PSM SOKONG PELAKSANAAN AKTA GAJI MINIMA UNTUK PEMBANTU RUMAH

Parti Sosialis Malaysia menyokong tuntutan gaji minima RM800 untuk pembantu rumah yang dituntut oleh Indonesia. Kami seterusnya juga menuntut supaya kerajaan mengambil langkah-langkah segera untuk menggubal Akta Gaji Minima bagi semua sektor pekerja di Malaysia dengan menetapkan kuantum gaji minima pada RM1, 200 seperti disyorkan oleh MTUC.

PSM berpendapat bahawa tuntutan RM800 adalah munasabah dalam konteks peranan penting yang dimainkan oleh sektor pekerja ini. Pembantu rumah sudah menjadi ‘indispensable’ di Malaysia dalam konteks kemerosotan keluarga kembangan. Pada masa yang sama, pihak kerajaan dan kaum majikan sudah gagal untuk menyediakan kemudahan pusat jagaan yang mencukupi, mampu dibayar dan berkesan untuk kanak-kanak dan warga kurang upaya.

Kepentingan pembantu rumah diakui oleh Menteri Wanita, Keluarga dan Pembangunan Masyarakat, Shahrizat Abdul Jalil tetapi beliau menentang cadangan RM800, atas sebab ianya akan membawa impak besar kepada ekonomi negara. Menurutnya ia akan mengakibatkan wanita Malaysia (hanya wanita bukan lelaki!) terpaksa berhenti kerja dan menjaga keluarga, dan ini akan menjejaskan pertumbuhan ekonomi kita.

PSM rasa kecewa dengan sikap Menteri serta Pertubuhan majikan yang dapat melihat betapa pentingnya peranan dan sumbangan sektor pekerja ini namun mereka tidak sedia membayar insentif yang selaras. Sikap yang samalah juga menghalang penggubalan akta gaji minima untuk pekerja negara kita walaupun dituntut untuk begitu lama.

Kita harus sedar bahawa selepas 52 tahun negara merdeka, masih tidak ada akta gaji minima untuk kaum pekerja di Malaysia. Semua sektor pekerja swasta - kilang, ladang, perkhidmatan, pembinaan – terpaksa menerima gaji yang ditetapkan sewenang-wenangnya oleh majikan masing-masing. Kuantum gaji yang dibayar itu amat menindas dan ada di antara RM300 – RM600.

Kerajaan hari dan ini kaum kapitalis sering bercakap mengenai kuasa pasaran bebas namun mereka menggunakan pelbagai taktik untuk memastikan gaji tetap rendah melalui sistem kontrak, pekerja in-formal dan menggalakkan kemasukan pekerja migran murah untuk menjamin situasi gaji tetap rendah dan murah.

PSM berpendirian bahawa sudah tiba masa untuk menghormati sumbangan pembantu rumah, dan membayar gaji yang munasabah selaras dengan kerja mereka. Kami juga rasa sudah tiba masa untuk menggubal akta gaji minima dengan segera. Slogan 1 Malaysia mesti diberi makna. Kaum pekerja harus dapat menikmati ‘gaji munasabah’ dan mempunyai hak berkongsi kekayaan negara. Visi PM untuk menjadikan Malaysia negara pendapatan tinggi boleh bermula dengan langkah pertama ini. Kami percaya pendapatan tinggi yang dimaksudkan oleh Perdana Menteri 1Malaysia adalah untuk semua golongan termasuk kaum pekerja.

Dikeluarkan

Rani Rasiah

Timbalan Setiausaha Agung (no tel – 019-5638464)

Selasa, 8 September 2009

STOP SEKEJAP

Gua tidak akan up date blog ini dalam masa seminggu. Terlalu bz dengan kerja. InsyaAllah akan kembali sebelum hari raya. Pasti dengan cerita sensasi lebai sadis.

Sosialis Hijau

Tentera Pembebasan adalah juga pejuang kemerdekaan

Dalam "perang kemerdekaan" antara tahun 1948 hingga 1957, tentera PKM menamakan diri mereka sebagai "Tentera Pembebasan Nasional Malaya" (di sini disingkat sebagai "Tentera Pembebasan"), dan yang menjadi lawan mereka ialah "tentera penjajah", sama ada yang datang dari Britain dan negeri Komanwel British yang lain, ataupun askar Melayu yang berkhidmat dengan penjajah.

Tugas Tentera Pembebasan adalah untuk membebaskan Malaya dari penjajahan British, sementara tugas tentera penjajah adalah untuk mempertahankan dan mengekalkan rejim penjajah tersebut.

Walaupun sebahagian anggota Tentera Pembebasan ialah "orang luar" atau bukan warga negara Malaya, tetapi peranan mereka adalah sama dengan orang-orang yang menjadi warga negara Malaysia, iaitu untuk membebaskan Malaya dari cengkaman penjajah British.

Setiap peperangan tentu melibatkan apa yang dikatakan sebagai "keganasan". Ini memang tidak dapat dielakkan. Sekiranya Tentera Pembebasan melakukan pembunuhan, tentera penjajah juga melakukan perkara yang sama. Jadi apakah bezanya antara dua kelompok tentera itu?

Perbezaannya yang asas tentu dari segi matlamat perjuangan mereka. Perjuangan Tentera Pembebasan adalah untuk membebaskan tanah air dari cengkaman penjajah. Tidakkah ini matlamat perjuangan yang mulia?

Sebaliknya, matamat perjuangan tentera penjajah adalah untuk mengekalkan rejim penjajah atau pemerintah penjajah yang memunggah ekonomi negara ini, di samping meletakkan kedudukan rakyat dalam kedudukan yang rendah dan hina. Adakah perjuangan seperti itu boleh dianggap sebagai perjuangan yang mulia?

Malangnya perjuangan itu dimenangi oleh tentera penjajah. Mereka mendakwa merekalah yang mempertahankan negara ini dari ancaman dan pencerobohan "pengganas komunis". Dan dengan itu berhaklah mereka agaknya mendakwa sebagai wira!

Memang taktik dan perang saraf penjajah untuk mengecap Tentera Pembebasan sebagai pengganas dan bandit. Dan kerana keberkesanan jentera propaganda penjajah, ramailah rakyat biasa yang percaya bahawa Tentera Pembebasan itu memang benar merupakan pengganas yang jahat.

Namun, di saat kita menyambut kemerdekaan tanah air yang ke-52, mungkin ada juga kewajarannya kita merenungkan kembali, betulkah Tentera Pembebasan itu pengganas yang jahat ataupun sebenarnya mereka ialah pejuang kemerdekaan yang tulin?

Saya rasa, sekiranya sejarah mahu bersikap adil dan mahu mengakui apa yang benar, Tentera Pembebasan itu wajar dianggap sebaga pejuang kemerdekaan yang tulin.

Walaupun mereka merupakan orang yang kalah, tetapi peranan mereka dalam perjuangan kemerdekaan, iaitu perjuangan untuk membebaskan negara ini dari cengkaman penjajah adalah penting dan tidak boleh diketepikan begitu sahaja.

Banyak pihak yang mempercayai, bahawa perjuangan menuntut kemerdekaan secara perundingan mungkin tidak mudah tercapai, sekiranya pada masa yang sama tidak ada Tentera Pembebasan yang berjuang dengan senjata dari hutan belantara.

Perjuangan Tentera Pembebasan itu penting dari segi memberi tekanan kepada rejim penjajah, kerana dengan adanya perjuangan bersenjata itu kerajaan penjajah British terpaksa mengeluarkan perbelanjaan yang amat besar untuk menghadapiya, yang mungkin tidak mampu mereka pikul secara berterusan.

Dan itulah sebabnya mengapa kerajaan British telah memberi kemerdekaan dengan agak "mudah" kepada pemimpin UMNO, MCA dan MIC yang terdiri daripada orang-orang kelas atasan, yang bersetuju pihak British meneruskan penguasaan ekonominya dan mengekalkan kedudukan tenteranya di negara ini, selepas kemerdekaan itu diberikan.

Oleh itu, walaupun agaknya sudah terlambat, tetapi sudahlah sampainya dan tidak perlu ditangguhkan lagi kita mengiktiraf bahawa Tentera Pembebasan itu adalah juga pejuang kemerdekaan.

Wawancara dengan Abu Samah Mohd. Kassim



Abu Samah bin Muhamad Kassim adalah seorang putera Sungai Pahang, cicit kepada pahlawan bangsa anti-British, Datuk Bahaman. Beliau menceburkan diri dalam gerakan kemerdekaan sejak selepas Perang Dunia Kedua. Demi mewarisi cita-cita moyangnya, beliau bersama-sama mengangkat senjata melawan penjajah British setelah meletusnya Peristiwa 20 Jun 1948. Di Rejimen ke-10, beliau banyak kali memimpin pertempuran melawan penjajah, pernah dianugerah gelaran “Pahlawan” dan dilantik menjadi anggota badan pimpinan Rejimen ke-10 sejak paruh kedua tahun 1950-an. Sebagai seorang ahli perjuangan dan pemimpin, sejarah beliau dan sumbangannya bertautan erat dan berpadu dengan sejarah Rejimen ke-10.

Soalan: Kami difahamkan Bapak berasal daripada keluarga Datuk Bahaman. Bolehkah Bapak ceritakan sedikit?
Abu Samah: Moyang saya, Haji Daud dan Datuk Bahaman adalah saudara sepupu. Ayah saya Muhamad Kassim adalah cucu Haji Daud, atau cucu sepupu Datuk Bahaman. Jadi, saya adalah cicit beliau.

Soalan: Keturunan sebelah emak pula, bagaimana?
Abu Samah: Emak saya keturunan Bugis. Nenek moyang emak saya yang anti-penjajah Belanda terpaksa lari dari Sulawesi, lalu menetap di Selangor. Datuk saya, Daeng Busu bersama orang Bugis yang lain menyertai Perang Bahaman. Tempat mereka di Kelang dan perkampungan Bugis lainnya di Selangor bahkan menjadi pangkalan yang mendukung Perang Bahaman. Emak saya anak Daeng Busu.

Soalan: Kami dengar Bapak juga ada pertalian dengan kerabat diraja Pahang. Benarkah?
Abu Samah: Hanya ada sedikit pertalian saja. Saudara mungkin tahu tentang sejarah Bendahara Wan Ahmad, yang menang dalam perang saudara di Pahang dengan bantuan Bahaman dan ditabalkan menjadi Sultan selepas itu. Salah seorang isteri baginda ialah Hajjah Cik Fatimah, emak saudara saya dari sebelah ayah. Mereka mendapat seorang anak bernama Tengku Muhamad yang bergelar Tengku Panglima Perang (ayahanda kepada Almarhumah Tengku Afzan Tengku Ampuan Pahang). Tengku Muhamad adalah salah seorang orang kuat Kesatuan Melayu Muda (KMM) di Pahang, dan menjadi Menteri Besar Pahang selepas Perang Dunia Kedua.

Soalan: Bagaimana tentang ayah Bapak?
Abu Samah: Ayah saya bergerak bersama anak Bahaman, Datuk Muhamad yang menjadi Penghulu Semantan. Dalam tahun 1920-an, mereka menganjurkan gerakan patriotik anti-British, mengerahkan pengikut mereka menampal poster, merampas gudang garam British serta menyerang balai polis penjajah di Mempatih dan merampas senjata. Selepas peristiwa terakhir itu, rahsia gerakan mereka terbocor. Datuk Muhamad dibuang daerah ke Selangor. Ayah saya pula terkena racun oleh tali barut British dan meninggal dunia pada tahun 1932.

Soalan: Bagaimana tentang emak dan adik-beradik Bapak?
Abu Samah: Saya ada enam adik-beradik, tiga lelaki dan tiga perempuan. Saya anak yang keempat. Abang pertama saya bergerak bersama Penghulu Muhyiddin (cucu Bahaman dan anak kepada Mat Lela), seorang penyokong kuat gerakan anti-Jepun. Tetapi, kerana angkara pengkhianat, fasis Jepun menangkap dan membunuh Penghulu Muhyiddin, manakala abang saya dibunuh secara gelap oleh anasir pro-Jepun. Seorang lagi abang juga anti-British dan menyokong Perang Anti-British. Menurut berita, dia dan emak saya mati diracun oleh orang tertentu dalam tahun 1970-an. Syukur alhamdulillah, adik- beradik perempuan saya masih hidup.

Soalan: Adakah adik-beradik Bapak menjenguk Bapak di sini sekarang? Bagaimana pandangan mereka terhadap perjuangan Bapak?
Abu Samah: Kini, dua orang adik perempuan saya masih ada lagi. Dalam masa Perang Pembebasan dan selepas perdamaian iaitu penghujung tahun 80-an dan awal 90-an adik-adik dan anak-anak saudara saya acap kali datang menemui saya di Sukhirin, Selatan Thai. Dan selepas perdamaian ini saya juga beberapa kali balik ke Pahang menziarahi kaum keluarga.
Sejak saya menyertai perjuangan bersenjata bersama Rejimen Ke-10, sanak saudara dan adik beradik saya tak pernah menentang cita-cita saya. Bahkan pada tahun 1951 Tengku Mohamad (anak Sultan Abdullah – saudara sepupu saya) pernah berpesan sekali-kali jangan menyerah diri, kalau tak tahan dalam hutan, kembali berlindung di rumahnya. Dalam masa yang sama Tun Abdul Razak juga pernah menghadiahkan sebuah jam rolex sebagai kenang-kenangan.

Soalan: Melihat latar belakang keluarga Bapak, nampaknya Bapak tentu telah mendapat didikan politik sejak kecil lagi. Bolehkah Bapak ceritakan sedikit perkara ini?
Abu Samah: Saya lahir di Semantan, Temerloh, pada bulan Februari 1926. Semantan adalah kampung halaman Datuk Bahaman dan pernah menjadi medan perangnya. Banyak peninggalan Perang Bahaman, umpamanya keris, lembing, tombak, kubu dan lain-lain terdapat di sana dan di lain-lain tempat di Pahang. Sejak kecil lagi saya sudah biasa dengan peninggalan ini dan diasuh dengan kisah-kisah perang Bahaman melawan British dan Perang Bugis melawan Belanda. Mat Lela, Datuk Muhamad, Cik Yang (ketiga-tiganya anak Bahaman) dan Daeng Busu selalu menceritakan kisah-kisah ini kepada saya. Orang Semantan pula, kalau bukan kerabat Bahaman, adalah pengikutnya yang bersemangat anti-British. Semasa di sekolah lagi, saya membaca hikayat yang meniupkan semangat seperti Tajul Muluk, Sultan Bistamam, kisah-kisah Perang Jawa dan Syair Siti Zubaidah. Demikianlah suasana dalam mana saya dibesarkan.

Soalan: Apakah Bapak menganggotai Kesatuan Melayu Muda (KMM)?
Abu Samah: Saya tidak menjadi anggotanya, tetapi penyokongnya saja, kerana pada masa itu, saya baru berumur antara 13 hingga 15 tahun. Tetapi saya membaca dan melanggan akhbar-akhbar terbitan KMM seperti Warta Jenaka dan Warta Ahad.

Yang mempengaruhi saya dengan agak mendalam ialah abang sepupu saya, Tengku Panglima Perang Tengku Muhamad. Beliau adalah seorang ahli KMM yang dihormati oleh Ibrahim Yaacob, lebih-lebih lagi kerana beliau putera Sultan. Pada tahun 1939, saya diterima oleh Abu Bakar College, sebuah sekolah Arab di Pekan, untuk melanjutkan pelajaran di sana. Tetapi, Tengku Muhamad mengusulkan saya masuk Federated Malay States Volunteer Force (FMSVF), sebuah pasukan sukarelawan untuk membela tanah air. Alasannya ialah dalam pasukan itu, saya boleh bekerjasama dengan tokoh-tokoh KMM seperti Cikgu Abdul Rahman Talib (selepas Merdeka, menjadi Menteri Pelajaran), yang juga dari Pahang. Setelah fasis Jepun mendarat di Kelantan, pasukan saya dihantar ke sana. Masa itu, saya berpangkat Lanskoperal.

Soalan: Jadi, berapa tahun Bapak sempat bersekolah?
Abu Samah: Saya lulus Darjah Lima Sekolah Melayu, dan kemudian belajar di sekolah agama dan Arab selama tiga tahun. Masa pendudukan Jepun, saya belajar bahasa Jepun satu dua tahun.

Soalan: Bolehkah Bapak ceritakan sedikit keadaan di tempat Bapak setelah British kalah dan Jepun menduduki Malaya?
Abu Samah: Apabila British kalah, Sultan Abubakar bersama kerabat-kerabat diraja, termasuk Tengku Panglima Perang Tengku Muhamad, berundur dari Pekan dan berlindung di Semantan. Pembesar Pahang, seperti Datuk Hussein dan anaknya Abdul Razak (kemudian bergelar “Tun” dan menjadi Perdana Menteri Malaysia), juga berlindung di situ dan tinggal di rumah saya serta rumah saudara-mara saya di sana. Tengku Muhamad menugaskan saya dan Razak sama-sama membuat penerangan kepada keluarga diraja tentang program KMM untuk mendapat kemerdekaan daripada British dengan bantuan Jepun. Selain itu, beliau juga mengatur saya menjadi utusan untuk hubungan surat-menyurat antara beliau dengan tokoh KMM yang lain seperti Cikgu Abdul Rahman Talib di Temerloh dan Encik Mohd Yassin Salleh di Mentakab.

Soalan: Jadi Bapak adalah sahabat Allahyarham Tun Razak masa itu?
Abu Samah: Ya, semasa beliau berlindung di Semantan. Kami acap kali menjalankan tugas yang diatur Tengku Muhamad pergi ke kampung-kampung di pendalaman Semantan.

Soalan: Kami dengar Bapak pernah ke Singapura masa pendudukan Jepun. Benarkah?
Abu Samah: Benar. Atas usulan abang saya, saya ke Singapura pada tahun 1943 untuk mengelakkan diri daripada ditangkap kerana terlibat dalam gerakan Penghulu Muhyiddin, yang ditangkap oleh Jepun sebelum itu dan kemudian dibunuh. Di Singapura, saya menjadi anggota pasukan Heiho berpangkat sarjan. Pada masa inilah, saya dapat berhubung dan bertemu dengan Ibrahim Yaacob, yang memimpin pasukan Malai Gyugun.

Soalan: Apakah Bapak berhubung dengan Tentera Anti-Jepun?
Abu Samah: Semasa dalam Heiho, saya dihubungi oleh seorang petugas bawah tanah yang meminta saya mendapatkan peluru dan bekalan tentera untuk Tentera Anti-Jepun. Barang-barang ini saya ambil dari gudang Jepun. Kemudian, dengan bantuannya, saya lari dari Heiho pada bulan Mac 1945 dan balik ke Semantan. Di sana, saya dapat berhubung secara langsung dengan Tentera Anti-Jepun. Mereka mengatur saya membuat kerja propaganda, mengadakan rapat perayaan antara tentera dan rakyat dan lain-lain. Tentera Anti-Jepun mendapat sokongan yang luas, bahkan berjaya menjalin hubungan dengan lapisan atas, termasuk Almarhum Sultan Abubakar.

Soalan: Apakah kegiatan Bapak selepas Perang?
Abu Samah: Saya menjadi anggota PKMM pada tahun 1946 dan kemudian ketua PETA (Pembela Tanahair) di Semantan. Saya juga menyertai perarakan yang diadakan selepas tamatnya Kongres PETA di Temerloh pada tahun 1948. Dalam masa yang sama, saya diminta memasuki UMNO oleh tokoh UMNO tempatan. Selain menjadi Ketua Pemuda UMNO Semantan, saya juga dilantik menjadi anggota Jawatankuasa Bahagian Pemuda UMNO Temerloh.

Soalan: Ini agak aneh, Bapak – boleh jadi ahli dua buah parti sekali gus.
Abu Samah: Ya, aneh, tetapi benar. Sebenarnya, Ketua UMNO ketika itu ialah Lebai Kamat, orang kuat PKMM. Jadi, ahli PKMM, PETA dan UMNO di situ hampir-hampir orang yang sama.

Soalan: Mengapa Bapak tidak terus menyertai UMNO sahaja, tetapi memilih menyertai PKM?
Abu Samah: UMNO didirikan dengan slogan hidup Melayu (bukan untuk kemerdekaan). Sedangkan saya sejak kecil lagi sudah tersemai dengan semangat perjuangan Datok Bahaman yang anti-British dan mahukan kemerdekaan. Kerana semangat inilah mulai tahun 1939 – 1940 saya menjadi anak tangan Kesatuan Melayu Muda (KMM). Pada tahun 1946 saya menjadi anggota Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM), Angkatan Pemuda Insaf (API) dan Pembela Tanah Air (PETA) dan seterusnya menyertai PKM untuk memperjuangkan kemerdekaan tanah air.

Soalan: Apakah aktiviti Bapak yang lain?
Abu Samah: Saya bersama tiga orang kawan mendirikan sebuah kedai syarikat yang agak besar dan maju di Semantan. Kami juga menganjurkan gerakan kebajikan, aktiviti gotong-royong, pementasan, sukan, sekolah petang dan malam untuk belajar Inggeris, dan lain-lain. Pengaruh kami luas juga. Kami dapat kerahkan dan susun ratusan pemuda ambil bahagian. Tak lama setelah Peristiwa “20 Jun”, kedai kami ditutup dan barang-barang dirampas oleh British. Dua orang kawan saya ditangkap, manakala saya pula sebelum itu sudah pun berundur ke hutan bergerila.

Soalan: Boleh Bapak ceritakan sedikit tentang Peristiwa 20 Jun.
Abu Samah: Di Semantan, saya telahpun menjadi anggota PKMM, API dan PETA. Kemudian saya juga dimasukkan ke dalam Ahli Jawatankuasa Pemuda UMNO bahagian Temerloh oleh Yahya Mohd Seh (Ketua Pemuda UMNO bahagian Temerloh yang kemudiannya menjadi Menteri Besar Pahang) serta dibawa menghadiri mesyuarat-mesyuarat pemuda UMNO di setiap daerah Temerloh.

Dalam pada itu, pada awal 1948, Kamarulzaman Teh mulai merapati saya. Kerana semangat mahukan kemerdekaan yang marak berkobar di dada, saya mulai merenggangkan hubungan dengan Yahya Mohd. Seh. Pada bulan April 1948, saya menghadiri Kongres PETA dan Perarakan di Temerloh. Pada 1 Mei 1948, saya membawa 100 orang lebih pemuda-pemuda menghadiri perarakan Hari Pekerja 1 Mei di bandar Mentakab.
Selepas itu, Mat Tara, intelijen British di Mentakab selalu mencari-cari saya untuk ditangkap. Kerana itu, lebih kurang sebulan setengah saya tak keluar ke mana-mana, tinggal di kampung pedalaman hingga diisytiharkan Undang-undang Darurat pada Jun 1948.

Soalan: Apa jadi kepada pemuda yang lain?
Abu Samah: Pada mulanya ketika saya masih di Semantan, kira-kira 70 orang pemuda pemudi ikut sama bergerila. Kemudian, Musa Ahmad memanggil saya bersama tiga orang kawan ke Temerloh, maka kumpulan itu pun tinggallah tanpa orang memimpin mereka. Untuk menyelamatkan mereka, saya mengusulkan kepada Musa supaya menerima mereka ke dalam pasukan, tetapi Musa menolak.

Soalan: Apa alasannya?
Abu Samah: Musa membuat alasan kita tak cukup senjata dan wang. Sebenarnya, yang penting ialah manusia yang bersemangat anti-British. Soal senjata dapat diperoleh melalui pertempuran, manakala wang dan makanan dapat diikhtiarkan dengan bersandar pada massa.

Soalan: Jadi adakah mereka terus tidak diterima?
Abu Samah: 70 orang lebih pemuda-pemuda yang bergerila itu memang tak diterima oleh Musa Ahmad. Akhirnya ornag-orang ini berpecah 3 bahagian – sebahagian menyambut seruan Sultan Abu Bakar Pahang duduk di Kampung Lamai, Pekan, Pahang; sebahagian keluar ke banda-bandar seperti Kuala Lumpur dan tempat-tempat lain mencari kerja dan sebahagian lagi memasuki Polis Tambahan (SC).

Soalan: Mengapa Bapak dan kawan-kawan lain mengangkat senjata masa itu? Tak bolehkah berjuang secara damai?
Abu Samah: Nak berjuang secara damai atau sebaliknya pada masa itu bukan ditentukan oleh kita semata-mata, tetapi pada pokoknya oleh British. Kalau British sudah mengisytiharkan Undang-undang Darurat, mengharamkan semua parti dan pertubuhan patriotik, melakukan penangkapan besar-besaran di seluruh negara – pendek kata, secara menyeluruh dan dengan kekerasan menindas orang yang berjuang menentangnya serta menyumbat segala saluran demokrasi, apakah yang patut kita buat? Dalam situasi begini, saya rasa, kita tidak dapat tidak mesti mengangkat senjata. Ia dipaksakan ke atas kita. Dalam agama Islam pun diizinkan berperang untuk menegakkan keadilan melawan mereka yang zalim.

Soalan: Ertinya, Bapak dan kawan-kawan lain tidak menolak cara damai?
Abu Samah: Kita tidak menolak cara damai. Bahkan setelah berperang untuk satu masa, pihak PKM menganjurkan perdamaian. Maka, diadakan Rundingan Baling pada tahun 1955. Sayangnya, ia gagal menamatkan perang secara adil dan munasabah.

Soalan: Betul, Bapak, berperang melawan British memerlukan pengorbanan yang amat besar di pihak pejuang seperti Bapak dan kawan-kawan lain.
Abu Samah: Ya. Kalau bukan demi menghalau penjajah untuk kemerdekaan tanah air dan pembebasan rakyat, kami tidak akan buat begitu.

Soalan: Tetapi, Bapak, ada orang mengatakan perjuangan bersenjata ini sia-sia.
Abu Samah: Ini bergantung kepada di mana orang itu berdiri. Kalau dia di pihak British, dia akan berkata lebih daripada itu – dia akan menganggap kami sebagai musuh, pengganas, pengkhianat bangsa dan lain-lain. Tetapi, kalau dia berdiri di pihak rakyat dan tanah air serta melihat perang ini secara objektif dan dalam konteks sejarahnya, dia pasti akan menarik kesimpulan bahawa perang anti-British ini adalah adil. Dia juga tentu akan mengaku bahawa orang yang mengangkat senjata melawan British adalah pejuang dan pahlawan kemerdekaan yang sejati, yang rela mengorbankan segala-galanya untuk tanah air dan rakyat. Bukankah begitu?

Soalan: Pejuang anti-British ini pula patut diberikan kedudukan yang sewajarnya dalam sejarah dan masyarakat. Bapak, satu masalah lagi – ada orang mengatakan perjuangan bersenjata ini tidak mendapat sokongan orang Melayu. Benarkah? Bolehkah Bapak ceritakan sedikit pengalaman Bapak dalam soal ini?
Abu Samah: Kalau orang Melayu tidak menyokong, Rejimen ke-10 tentu tidak dapat didirikan, apa lagi berkembang. Saya berikan beberapa contoh sokongan orang Melayu di bandar Temerloh di peringkat terakhir sebelum Rejimen ke-10 melakukan Perjalanan Jauh pada tahun 1953. Pada masa itu, Markas Besar Rejimen ke-10, yang dipimpin Bapak Abdullah C.D., beralih ke kawasan Semantan (tempat gerakan saya), dan beliau menugaskan saya memimpin sejumlah kawan mengembangkan kerja massa dan bawah tanah di sekitar bandar Temerloh.

Soalan: Bagaimana hasilnya?
Abu Samah: Hasilnya cukup memuaskan. Pertama, kerja massa. Kerana menyokong Rejimen ke-10, ramai massa rakyat dihalau ke kem-kem kurungan di sekitar bandar Temerloh. Kem-kem itu, bahkan bandar Temerloh itu sendiri, dipagari kawat berduri. Tetapi, dalam keadaan demikian pun, massa rakyat terus-menurus menyokong kami, menyampaikan maklumat, memberikan bekalan dan lain-lain.

Kedua, pasukan bersenjata British, seperti anggota AP (Auxilliary Police) dan Home Guard, ditugaskan untuk mengawal kem kurungan itu serta untuk menentang kami. Tetapi mereka inilah yang telah kami susun dan didik hingga menjadi sahabat dan penyokong kami yang teguh. Dengan adanya kawalan merekalah, kawan-kawan kami dapat keluar masuk secara bebas di kem-kem kurungan itu untuk menyusun orang ramai, mengadakan rapat umum, perayaan dan lain-lain serta mendirikan pelbagai organisasi di sana.

Ketiga, ramai anggota Batalion Askar Melayu yang berpangkalan di Temerloh juga dapat kami menangi hingga kami dapat mendirikan Persatuan Askar-Askar Patriotik. Askar-askar itu membantu memberikan maklumat, peluru, bom tangan, alat-alat kelengkapan tentera dan lain-lain kepada kami, bahkan menggunakan trak tentera untuk mengangkut alat kelengkapan kami yang penting. Ada antara mereka datang ke perkhemahan kami untuk bertemu serta berbincang.

Keempat, UMNO Pahang, khasnya UMNO Temerloh yang ketika itu hampir-hampir mati, telah dapat kami hidupkan semula melalui usaha beberapa orang kader bawah tanah yang dihantar ke sana. Dengan demikian, kami dapat membentuk barisan bersatu anti-British dengan UMNO tempatan dan UMNO di tempat lain.

Soalan: Bagaimana sambutan di kalangan tokoh-tokoh agama?
Abu Samah: Ya, tokoh-tokoh agama juga begitu. Ramai yang menyokong kami dan mendoakan semoga perjuangan kami berjaya. Saya berikan satu contoh, iaitu Imam Long, yang selain daripada menjadi Imam di Masjid Bandar Temerloh, juga memberi kuliah agama di situ. Beliau bukan sekadar menyokong kami, bahkan menjadi anggota PKM dan kader bawah tanah. Ketika itu, di Temerloh, British menempatkan pasukan African Rifles dari Kenya yang sangat ganas terhadap rakyat. Tetapi melalui usaha Imam Long, yang dapat memenangi pegawai pemerintahnya (seorang yang beragama Islam), pasukan itu berubah menjadi baik terhadap rakyat.

Soalan: Benarkah General Templar pernah datang ke Temerloh masa itu untuk meninjau keadaan tetapi tak berani tidur di bandar?
Abu Samah: Benar. Kerana takut serangan kawan-kawan kami, Templar tidur di dalam motorbot khas di Sungai Pahang dengan dikawal oleh satu batalion askar kulit putih. Ini menunjukkan prestij Rejimen ke-10 memang tinggi, dan kerja bawah tanah di Temerloh cukup berhasil.

Soalan: Kami ada membaca yang Bapak dianugerahkan gelaran “Pahlawan” oleh Markas Besar Rejimen ke-10 pada tahun 1952.
Abu Samah: Ya, gelaran itu dianugerahkan sempena ulang tahun ketiga Rejimen ke-10 kepada 13 orang kawan sebagai menilai jasa-jasa mereka dalam pertempuran.

Soalan: Apakah ada peristiwa yang tak dapat Bapak lupakan, sesuatu yang luar biasa yang Bapak alami sendiri?
Abu Samah: Mengenang balik zaman itu, ada beberapa peristiwa yang memang tak dapat saya lupakan. Peristiwa pertama berlaku pada awal tahun 1951 di Batu 7, Jalan Mentakab–Bentong. Masa itu, saya bersama enam orang kawan grup utusan terperangkap dalam satu serang hendap oleh 100 orang lebih askar penjajah British di tepi bendang di sebuah kampung. Sebaik saja kami masuk ke dalam perangkap hendapan itu, musuh menghujani kami dengan peluru dari sudut depan dan belakang. Empat orang kawan terkorban serta-merta, manakala kawan yang paling belakang sempat berundur. Tinggallah saya bersama seorang kawan lain dalam kepungan itu. Tempat itu, langsung tak ada perlindungan, hanya ada setompok lalang di tepi bendang. Kami merangkak perlahan-lahan memasuki lalang dan meniarap di situ. Ketika musuh cuba menyerbu, saya menembaknya dengan pistol. Seorang mati di situ juga, manakala rakan-rakannya lari. Musuh mengubah taktik pula. Kali ini, mereka membakar lalang itu. Bahangnya sungguh panas, tetapi mujurlah, tempat kami berlindung tidak dimakan api. Entah kenapa, sungguhpun askar itu ramai, tetapi mereka tak berani menyerbu secara mendadak ke tempat kami. Petangnya, beberapa ratus orang lagi askar didatangkan dari Kem Batu 5 yang berhampiran untuk melakukan kepungan yang rapat. Dalam keadaan yang amat pasif itu, saya berbincang dengan kawan itu supaya bertahan sampai malam, kemudian cuba menyerbu keluar. Akhirnya, kira-kira pukul 9 malam, kami secara nekad berlari keluar menembusi kawalan musuh dan terus menyelinap di celah-celah rumah orang ramai tak jauh dari situ. Ketika kami meredah khemah-khemah askar dan menuju ke bendang, askar-askar yang sedang berbual-bual itu terkejut. Apabila kami selesai menyeberangi bendang barulah askar-askar itu melepaskan tembakan yang hebat.

Soalan: Bagaimana tentang peristiwa kedua?
Abu Samah: Peristiwa kedua berlaku beberapa bulan selepas itu di rumah saya sendiri di Semantan. Masa itu, penjajah British sudah menawarkan hadiah sebanyak $30,000 untuk mendapatkan saya. Saya bersama seorang kawan hendak balik ke rumah untuk mengambil barang-barang yang dihantar oleh emak saya. Seorang pengkhianat yang gilakan wang hadiah itu telah melaporkan kepada musuh. Maka, kira-kira 160 orang askar dihantar menunggu saya di rumah. Ketika sampai di rumah, hari hampir sudah gelap dan tiba-tiba turun ribut. Kawan itu saya tinggalkan di bawah untuk berkawal, sedangkan saya sendiri naik ke rumah. Setelah berada di dalam rumah, musuh pun melepaskan berondongan demi berondongan, kemudian memerintahkan kami menyerah diri. Kawan saya luka di kaki, tetapi dia sempat berundur. Saya cuba keluar melalui pintu belakang, tetapi pintu terkunci dan tingkap bertutup. Akhirnya, dengan sebelah tangan menggenggam bom tangan dan sebelah lagi menggenggam pistol, saya turun melalui pintu depan. Di anak tangga terakhir, beberapa orang askar menerkam menangkap saya sambil memukul saya dengan gagang senapang hingga saya terjatuh. Kami bergelut, kemudian saya lempar bom tangan, lalu bergolek keluar. Dua orang askar mati dan seorang luka-luka. Saya cedera di tangan dan di pinggang. Esoknya, British mengerahkan 600 orang askar menggeledah kawasan itu untuk mencari saya.

Soalan: Setahu kami, dua kisah ini sudah menjadi dongeng, khasnya di kalangan massa rakyat di Pahang. Ada orang berkata Bapak dapat melepaskan diri daripada kedua-dua kepungan itu kerana Bapak pakai ilmu. Apakah Bapak ada ilmu halimunan dan tak lut dek peluru?
Abu Samah: (Ketawa) Memang ramai orang, termasuk askar sendiri, bercakap begitu. Tetapi, saya hanya manusia biasa saja. Yang penting dalam keadaan demikian ialah keberanian dan ketabahan, serta taktik dan teknik yang sesuai dengan keadaan.

Soalan: Bagaimana tentang nasib?
Abu Samah: Mungkin unsur nasib pun ada juga. Saya bersyukur kepada Tuhan kerana saya masih hidup sampai hari ini.

Soalan: Rumah Bapak di Semantan itu patut menjadi bahan sejarah. Apakah rumah itu masih ada?
Abu Samah: Ya, masih ada, bahkan dipelihara dengan baik. Kesan-kesan peluru masih boleh kelihatan di dinding, tiang dan tempat-tempat lain. Menurut berita, rumah itu selalu dikunjungi oleh orang yang ingin mengetahui lebih lanjut tentang peristiwa itu.
Satu kejadian lagi – saya juga pernah dua kali terputus hubungan dengan pasukan akibat pertempuran. Bagi setiap kali, saya terpaksa bergerak dan bertempur seorang diri berbulan-bulan lamanya di hutan dan kampung-kampung, sambil mencari hubungan semula dengan pasukan. Pengalaman ini cukup pahit dan mencabar.

Soalan: Menurut sejarah yang kami baca, Rejimen ke-10 beredar dari Temerloh menuju ke kawasan sempadan Malaya–Thai pada tahun 1953 dan tiba pada tahun 1954. Dalam perjalanan, penjajah British pula melancarkan kempen kepung basmi satu demi satu untuk menghapuskannya. Bolehkah Bapak ceritakan satu pertempuran yang melibatkan Bapak dalam melawan kempen kepung basmi ini?
Abu Samah: Salah satu pertempuran yang penting ialah serang hendap di Sungai Sekam, Cameron Highlands, pada 28 Januari 1954. Ketika itu, saya membawa satu pasukan kawan-kawan melakukan ambushing ke atas 160 orang askar pasukan handalan British yang pernah mendapat pingat keberanian dalam Perang Dunia Kedua. Dalam pertempuran itu, 40 orang askar mati dan luka-luka. Kekalahan mereka ini menyebabkan kempen “kepung basmi” -- yang sudah berjalan selama tiga bulan itu -- segera ditamatkan.

Soalan: Bagaimana sambutan orang ramai di Perak terhadap Rejimen ke-10?
Abu Samah: Ketika Markas Besar Rejimen ke-10 berada di Ulu Kinta buat sementara waktu, saya ditugaskan membawa satu pasukan ke Sungai Siput. Sambutan massa Melayu, penanam sayur Tionghua dan buruh India kepada kami sungguh hangat. Di sana, kami bergabung dengan pasukan Tionghua dan pasukan India bersama-sama melakukan kerja massa, pertempuran dan lain-lain.

Soalan: Bagaimanakah keadaan di kawasan sempadan Malaya–Thai apabila Rejimen ke-10 tiba di sana?
Abu Samah: Keadaan pada mulanya sungguh sukar bagi kami. Kerana hasutan intelijen British, orang ramai terkeliru. Mereka menyangka kami benar-benar pengganas dan penyamun, hingga apabila kawan-kawan memberi salam, ada yang menjawab dengan mengangkat parang. Sungguhpun begitu, keadaan itu dapat diubah melalui tindakan nyata kami sendiri. Bila keluar ke kampung, kami bawa barang-barang hutan seperti rotan, akar-akar kayu, buah-buahan dan lain-lain yang diperlukan orang ramai. Kami lancarkan gerakan membersihkan rumah dan kampung halaman daripada sampah sarap, najis haiwan, semak samun dan lain-lain. Kawan-kawan wanita pula membersihkan pinggan mangkuk, kain baju dan mengajar orang ramai tentang bagaimana menjaga kebersihan dapur dan makan minum. Di sesetengah kampung, kami mendirikan surau dan masjid, mendorong orang ramai bersatu padu, bekerjasama dan beramal ibadat. Orang kampung pula, khasnya kanak-kanak, banyak yang berpenyakit. Maka, kami berikan rawatan sekadar yang kami mampu. Kesannya sangat baik. Orang ramai bukan saja percaya kepada kami, bahkan memberi sokongan dan dukungan yang kuat kepada kami selepas itu. Berita-berita ini tersebar luas hingga mereka dari jauh juga datang menjemput kami ke tempat mereka.

Menurut kepercayaan orang kampung, kalau anak-anak ada penyakit, serahkan dia kepada bapa atau emak angkat. Pada masa itu, saya sendiri di tiga empat buah kampung saja mendapat 37 orang anak angkat.

Soalan: (Ketawa) Oh, begitu ramai. Satu lagi Bapak – apakah Bapak pernah memimpin pasukan penggempur bergerak di tanah air?
Abu Samah: Ya. Saya pernah memimpin salah sebuah pasukan penggempur Rejimen ke-10 dari tahun 1969 hingga 1976 untuk bergerak di lembah Sungai Pergau dan Sungai Nenggiri Ulu Kelantan. Sambutan orang ramai, baik orang Melayu mahupun Orang Asli, sungguh memuaskan. Ketika bergerak di sanalah, saya bertemu dan mendapat sokongan daripada kumpulan Orang Asli yang datuk neneknya pernah ikut serta dalam Perang Bahaman. Mereka memberi perlindungan kepada Bahaman ketika angkatan beliau berundur ke Ulu Kelantan.

Soalan: Menyentuh semula soal Bahaman – apakah pendapat Bapak tentang hubungan antara Perang Bahaman dengan Perang Anti-British?
Abu Samah: Ringkasnya, boleh dikatakan Perang Anti-British ini adalah kesinambungan daripada perang patriotik dahulu, termasuk Perang Bahaman, yang dilancarkan dalam zaman yang berlainan dan di bawah syarat sejarah yang baru.

Soalan: Bapak, salah seorang pahlawan yang masyhur dalam Perang Bahaman ialah Mat Kilau. Dalam tahun 1970-an, orang heboh membicarakan yang Mat Kilau masih hidup. Apakah pendapat Bapak dalam soal ini?
Abu Samah: Saya bukan ahli sejarah. Tetapi, menurut datuk saya, Mat Lela, anak kepada Bahaman yang turut serta dalam Perang Bahaman, ketika angkatan Bahaman berundur ke Ulu Kelantan, Mat Kilau, Tok Gajah dan Mat Lela ikut bersama. Menurut cerita Mat Lela kepada saya, Mat Kilau terbunuh akibat terkena racun dalam satu jamuan yang diatur khas oleh intelijen British yang menyeludup di kalangan orang ramai yang menyambut angkatan Bahaman. Untuk pengetahuan saudara, sungguhpun Mat Lela dibuang negeri ke Chiangmai, Thailand Utara, bersama ayahnya Datuk Bahaman, tetapi 20 tahun lebih kemudian, beliau diizinkan balik ke Semantan. Beliau meninggal dunia di sana selepas Perang Dunia Kedua.

Soalan: Apakah tanggungjawab Bapak dalam Rejimen ke-10 dan dalam PKM?
Abu Samah: Saya dilantik menjadi anggota Markas Besar Rejimen ke-10 sejak paruh kedua tahun 1950-an dan dipilih menjadi anggota Jawatankuasa Pusat PKM pada tahun 1975 hingga sekarang.

Soalan: Bolehkah Bapak ceritakan sedikit soal rumah tangga Bapak?
Abu Samah: Setelah meletus Peristiwa “20 Jun” 1948, saya masuk hutan dengan meninggalkan seorang isteri dan seorang anak kecil yang belum sampai usia satu tahun. Anak kecil itu bersama ibunya kemudian dihalau oleh British dan dikurung di Balai Polis Lancang hingga anak itu meninggal dunia di situ. Pada tahun 1958, saya mendirikan rumah tangga dengan Siti Norkiah binti Mahmud Baginda, Ketua AWAS Negeri Pahang sebelum darurat.

Soalan: Siti Norkiah berasal dari mana?
Abu Samah: Dari Raub, Pahang. Dia adalah kakak kepada Osman Abadi, bekas pengarang Utusan Melayu dan juga seorang karyawan filem.

Soalan: Apakah Bapak ingin memberikan sedikit pendapat dalam soal kemerdekaan negara kita?
Abu Samah: Kemerdekaan ini tidak dicapai dengan mudah. Ia juga bukan hasil perjuangan satu pihak atau satu golongan saja, melainkan hasil bersama yang dicapai melalui perjuangan semua parti, pertubuhan dan orang perseorangan yang anti-British dan inginkan kemerdekaan. Ada yang berjuang secara damai, seperti beberapa buah parti politik yang ada hari ini, manakala kami berjuang secara bersenjata. Kemerdekaan negara kita telah dibayar dengan darah dan jiwa pahlawan dan serikandi daripada pelbagai kaum serta dengan pengorbanan seluruh rakyat. Kita patut menilai semula sejarah secara objektif dan menyeluruh tanpa sebarang prasangka terhadap ideologi atau fahaman politik satu-satu pihak.

Soalan: Bapak, kami ada membaca anjuran PKM untuk menamatkan perang dalam negeri yang berlangsung selepas merdeka.
Abu Samah: Ya, memang sejak dulu lagi, PKM menganjurkan begitu. Kita semua adalah orang yang sebangsa dan setanah air. Kita mungkin ada fahaman dan cara yang berbeza, tetapi kita adalah patriot yang mahukan tanah air aman damai serta makmur, dan mahukan rakyat bersatu pada dan bahagia. Saya rasa anjuran PKM ini wajar. Perang ini patut diselesaikan secara adil dan munasabah agar semua pihak dapat membuat sumbangan masing-masing untuk mengisi kemerdekaan tanah air kita.

Soalan: Semasa pertempuran sama ada zaman penjajah atau selepas merdeka, Bapak terpaksa berperang dengan rakan sebangsa terutama orang Melayu. Apa perasaan Bapak ketika itu?
Abu Samah: Perjuangan saya di dalam Rejimen Ke-10 adalah untuk kemerdekaan tanah air. Musuh kami hanyalah penjajah British. Pertentangan antara kami dengan askar atau polis Melayu adalah secara politik, bukan musuh secara mutlak. Dalam tempoh awal perang melawan penjajah British, Tentera Pembebasan Nasional (TPNM) sangat kurang bertempur dengan askar-askar Melayu, kerana ramai anggota-anggota Batalion Askar Melayu ketika itu mempunyai semangat patriotik dan dapat kami menangi sehingga kami dapat mendirikan persatuan askar patriotik. Mereka membantu menyampaikan maklumat-maklumat, memberikan peluru, bom tangan, alat-alat kelengkapan tentera dan lain-lain.

Lagipun kerana banyak askar-askar Melayu itu terdiri dari keluarga-keluarga progresif,maka penjajah British kurang bersandar kepada mereka. British gunakan askar-askar yang didatangkan dari England, Australia, Afrika, Penjab dan lain-lain untuk memerangi kami.
Walaupun Perundingan Baling bulan Disember 1955 itu gagal mencapai maksud memberhentikan perang secara adil dan menasabah, tetapi kami menyokong rombongan Tunku Abdul Rahman pergi mesyuarat ke London untuk mencapai kemerdekaan tahun 1957.

Soalan : kenapa bapa memilih tidak kembali ke Malaysia?
Abu Samah: Sejak dari awal lagi saya memilih untuk balik ke Malaysia setelah selesai masalah-masalah pokok kehidupan kawan-kawan yang tinggal di Selatan Thai. Setelah masalah kawan-kawan di sini sudah dapat diselesaikan, saya kemukakan permohonan kepada pihak Malaysia untuk balik. Akan tetapi pihak Malaysia menjawab “Masa tempoh balik ke Malaysia sudah ditutup”.

nota: interview ini dibuat oleh wartawan Suluh Rakyat pada tahun 1989, kemudian pada tahun 2005, dibuat sedikit tambahan setelah dirujuk semula kepada Pak Abu Samah.

JANGAN BENARKAN JAGUH PERKAUMAN MENANG ! UMNO BIADAP MASA SESI DIALOG

Shah Alam, Sabtu 5hb.Sept,09
Kehadiran Umno Taman Seksyen 23 ke majlis dialog pada hari ini adalah untuk satu tujuan yang jelas, iaitu untuk membuat kecoh. Mereka telah memulakan rancangan mereka sejak sebelum majlis tersebut bermula.
Pada lebih kurang pukul 10 pukul pagi tiba-tiba beberapa orang Umno membuat bising dipintu depan Dewan banquet MBSA. Mereka memarahi anggota penguatkuasa MBSA kerana kononnya menghalang seorang penduduk cina dan isterinya masuk. Orang –orang tesebut memaki hamun penguatkuasa MBSA. Saya terpaksa mencelah meredakan keadaan. Saya memberitahunya bahawa kita tidak menghalang penghuni rumah membawa anak isteri mereka dan kita hanya hendak pastikan bahawa semua yang hadir untuk sesi dialog ini adalah penduduk Seksyen 23 sahaja. Setelah tiada isu lagi yang boleh dikecohkan lagi, kumpulan itu pun masuk ke dewan .
Sekali lagi kumpulan tersebut menjerit dan memaki apabila Menteri Besar Tan Sri Khalid, ADUN Khalid Samad , ADUN Rodziah dan delegasi Datuk Bandar masuk kedalam dewan. Pihak Penguatkuasa terpaksa mengawal keadaan. Kumpulan itu juga menyerang dan mengasari seorang pembantu wanita YB Khalid Samad apabila beliau tengah mengambil gambar. Wanita tersebut terpaksa dibawa ke bilik VIP untuk mengelakkan kumpulan itu dari terus mengejarnya.
Kesemua tindakan dan perbuatan biadap UMNO ini direkodkan sepenuhnya oleh lebih 20 wakil media akhbar , TV and penulis –penulis blog . Majlis yang reda seketika semasa bacaan doa, mula kecoh lagi semasa pembentangan Datuk Bandar Shah Alam Mazalan Md Noor. Kumpulan pengacau tersebut enggan mendengar penjelasan isu tersebut dan beberapa kali menjerit agar beliau hanya menyatakan samada pembinaan kuil akan diteruskan atau tidak.
Mereka ini merebut mikrofon walaupun sesi dialog belum bermula dan memaki hamun semua kepimpinan negeri yang berada didepan. Antara kata-kata yang telah dikeluarkan ialah “ MB Bodoh , “Khalid Samad sekongkol dengan kuil”,” Rodziah pelacur “, “Rodziah saya akan rogol you sekarang ! “ dan banyak kata –kata kesat lagi .
Ada juga beberapa yang telah mengangkat kasut dan kerusi untuk dibaling ke arah MB dan Ahli Parlimen dan ADUN. Penguatkuasa terpaksa membuat benteng dihadapan untuk menghalang kumpulan ini daripada menyerbu Khalid Samad dan MB . Beberapa kali timbul pergaduhan yang terpaksa diredakan keadaannya.
Wakil penduduk Hindu yang ingin bercakap juga di jerit dan dikacau oleh mereka. Pada suatu ketika orang UMNO ini menyerbu kedepan untuk menumbuk wakil penduduk Hindu ini daripada bercakap . Penguatkuasa terpaksa meleraikan mereka.
Dialog ini berakhir dengan saranan Menteri Besar bahawa, beliau ingin semua penduduk yang terlibat agar jangan membincangkan isu ini lagi. MB memberitahu bahawa Kerajaan Negeri akan mendengar pandangan jawatankuasa kuil sebelum membuat keputusan. Sehingga itu semua pihak tidak harus membangkitkan isu ini dan membiarkan Kerajaan Negeri meneliti untuk membuat keputusan muktamad.
RUANG DEMOKRASI DISALAHGUNAKAN !
Sesi dialog yang berupa ‘town hall meeting’ bersama penduduk hari ini disalahgunakan demi kepentingan politik UMNO. Kerajaan Negeri telah sudi mengadakan mesyuarat seumpama ini tetapi ianya pula memberikan platform untuk UMNO bersikap biadap. Segala tindakan memaki dan perbuatan biadap UMNO Seksyen 23 akan diperhatikan oleh seluruh rakyat Malaysia dan seluruh dunia nanti.
PIHAK POLIS BERSEKONGKOL !
Sekali lagi, sejak protes dan perarakan kepala lembu tersebut, pihak polis gagal menjaga keselamatan rakyat. Kegagalan pertama ialah apabila penghasut dan penganjur protes kepala lembu masih gagal ditahan dan dikenakan tindakan undang-undang. Yang hadir pada sesi dialog hari ini juga adalah orang –orang yang sama . Oleh kerana mereka masih bebas, dan seolah-olah ‘di atas’ undang-undang, maka ianya mengakibatkan kejadian kecoh hari ini.
Polis bertanggungjawab untuk kekecohan dan pemakian dan hasutan yang berlaku dalam sesi dialog hari ini. Ini adalah kali yang kedua dan polis terus membiarkan penghasut berbuat demikian .
Bersekongkolan polis juga terbukti apabila pihak polis gagal hadir dalam sesi dialog ini .Pada mesyuarat persiapan pada hari Khamis yang lalu semua ahli Majlis dan Datuk Bandar telah meminta kehadiran pihak polis dalam sesi dialog ini demi mengawal keadaan. Tetapi malangnya seorang pun pihak polis beruniform tidak hadir. Saya diberitahu ada 2 atau 3orang SB sahaja yang hadir untuk menyaksikan kekecohan ini.
MAJORITI BELUM BERSUARA.
Jumlah penduduk Seksyen 23 yang sebenarnya ialah 323 rumah . Daripada jumlah ini 48 adalah keluarga India dan 28 adalah rumah orang Cina. Selebihnya ialah orang Melayu. Hujah bahawa kuil tidak boleh dibina dikawasan majoriti Melayu tidak rational. Ini adalah kerana dalam semua projek pembangunan PKNS, adalah disyaratkan bahawa lebih 60% pembelinya haruslah orang Melayu . Maka secara pratiknya tidak akan wujud kawasan majority bukan Melayu di kawasan Tengah Shah Alam, iaitu Seksyen 1-24. Adakah ini bermaksud kaum lain akan dianiyayai dan ditindas hak mereka untuk beribadat ?
Justeru itu, hujah majoriti Melayu tidak sepatutnya wujud. Pemindahan kuil ke Seksyen 23 bukan sahaja untuk 48 keluarga yang menduduki Seksyen 23 tetapi juga kepada 2000 lebih penduduk India di kawasan Seksyen 19, 20 , 21 dan 23 keseluruhannya.
Tetapi yang hadir pada sesi dialog pada hari ini ialah sekumpulan penduduk ahli UMNO dan pro BN seramai lebih kurang 40 orang. Mereka telah hadir bersama naik bas, dengan tujuan utama untuk menimbulkan kekecohan .
Malangnya suara majoriti orang Melayu Seksyen 23 belum kedengaran lagi. ‘Silent majority’ ini sebenarnya tidak membantah pembinaan kuil kerana ianya langsung tidak menjejaskan keharmonian dan kesejahteraan mereka. Isu perkauman hanya dipermainkan oleh segolongan yang beragenda politik.
CABARAN KEPADA KERAJAAN NEGERI PR
Kini cabaran besar yang terletak pada Kerajaan Negeri untuk membuat keputusan yang wajar. Adakah sesi dialog yang kecoh hari ini dengan bantahan dan laungan biadap beberapa penduduk memberikan suatu gambaran hasrat sebenar penduduk Seksyen 23?
Selain daripada kata-kata kesat dan memaki hamun kepimpinan negeri , adakah mereka ini mempertengahkan hujah –hujah rasional kenapa kuil Hindu tidak boleh dibina ditapak tersebut di Seksyen 23 ? Kalau tiada hujah rasional, apakah yang perlu dipertimbangkan ?
Jika Kerajaan Negeri ingin menawarkan suatu tapak alternative selain dari Seksyen 23, demi mengambil kira bantahan penduduk hari ini, pada pandangan saya ianya akan merupakan kekalahan politik bagi PR .
Jelas bantahan tersebut adalah agenda politik UMNO , maka jika kuil tidak dibina di Seksyen 23 sepertimana yang dicadangkan maka ianya akan bererti bahawa Kerajaan PR walaupun berkuasa di Selangor telah mengalah kepada samseng UMNO . Adakah PR sedia menerima hakikat ini ?
PSM merasakan bahawa rakyat perlu bersuara. Hasrat rakyat pelbagai kaum untuk hidup harmoni harus diketengahkan . Sikap hasutan perkauman dan perangai biadap mereka harus dikecam sekeras-kerasnya. Rakyat Selangor telah bersuara secara jelas memilih Pakatan Rakyat untuk memerintah Selangor . Polisi dan tindakan UMNO Barisan Nasional yang memperjuangkan ketuanan Melayu dan mempermainkan perkauman telah pun ditolak oleh rakyat Selangor pada 8hb .Mac, 2008 yang lalu .
Justeru, rakyat perlu bangkit membantah dan melindungi hak demokrasi dan hak samarata semua rakyat. Tugas kuasa rakyat amat diperlukan pada ketika ini . Rakyat berbilang kaum harus digembeling untuk menyuarakan bantahan terhadap politik perkauman ini . Ini bukan sahaja isu diantara penduduk Melayu Muslim dan hak penduduk Hindu tetapi ia juga akan memberikan tamparan hebat kepada penganut Kristian , Buddist, Taosim dan Sikh. Hak beribadat adalah samarata dan harus dihormati. Jika hak penduduk Hindu Seksyen 23 dirampas, itu juga akan bermaksud, penganut agama Kristian , Buddist , Taoist , Sikh dan lain akan mengalami juga nasib yang sama.
Hapuskan perkauman, hapuskan politk keji UMNO Barisan Nasional, bangkitkan kuasa rakyat benteras perkauman.

Sivarajan
Ahli Majlis MBSA ,
Ahli Jawatankuasa Pusat PSM .